concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

SUPERBILEN

MESTERVERKET DET TOK 10 ÅR Å UTVIKLE

intro lfa

Supersportsbilen LFA er utstyrt med en spesialkonstruert V10-motor i kombinasjon med et ultralett kullfiberkarosseri. Den er en opplevelse å kjøre på landeveien. På racingbanen viser den virkelig hva som bor i den, med sin hårreisende akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på 325 km/t.

Det ble kun produsert 500 eksemplarer av LFA. Og om du lurer – samtlige er solgt for lengst – én av dem til en Lexus-entusiast i Norge.

Quote light

JEG ENDRER IKKE MENING OM DENNE BILEN. JEG MENER FORTSATT AT DETTE ER DEN BESTE BILEN JEG NOEN SINNE HAR KJØRT.

Jeremy Clarkson, Top Gear, BBC, Februar 2013

OPPHAVET TIL EN SUPERBIL

DE STARTET MED FULLSTENDIG BLANKE ARK, OG MÅLET VAR Å SKAPE EN SUVEREN KJØREOPPLEVELSE – OG DET ULTIMATE UTTRYKKET FOR VÅR DESIGNFILOSOFI: L-FINESSE. HVER OG EN AV DE TI TUSEN KOMPONENTENE ER UNIK, EKSKLUSIV OG MONTERT SPESIELT FOR DEN – OFTE FOR HÅND.

LFA er resultatet av ti års drøm, innovasjon, design og teknisk utvikling, og den flytter grensene for hva som er mulig til det ytterste. Ta for eksempel det elegante, aerodynamiske karosseriet. I de tidlige prototypene var dette laget av aluminium, men også dette lette metallet ble funnet å være for tungt for å oppnå ultimate ytelser.

Så i stedet ble det truffet en inspirert avgjørelse som gjorde at aluminium ble erstattet med spesialutviklet, ultralett, men ufattelig sterk karbonfiberforsterket plast - CFRP ('Carbon Fibre Reinforced Plastic'). Og i stedet for å innhente dette unike materialet fra en underleverandør, utviklet vi vår egen innovative karbonproduserende prosess for å sikre stringent kvalitetskontroll.

haruhiko2

GJENNOM DE TI SISTE ÅRENE HAR VI ALLE VÆRT DREVET AV EN LIDENSKAP FOR Å SKAPE EN LEXUS-SUPERBIL I VERDENSKLASSE SOM KAN UTFORDRE DE FINESTE SPORTSBILENE SOM NOENSINNE HAR VÆRT BYGGET.

Haruhiko Tanahashi, LFA chief engineer

ET MESTERSTYKKE AV NYSKAPNING

v10 power

V10-EFFEKT

I hjertet av LFA finner vi en spesialutviklet, håndbygget, 4,8-liters V10-motor uten turbo. Den er testet og finpusset til det perfekte på den berømte Nürburgring-banen i Tyskland, og den kan øke turtallet så hurtig at ingen konvensjonell analog dashbordturteller kunne holde følge. Effekt er ingenting uten kontroll, og den formidable V10-motoren er alliert med en lynrask, sekstrinns automatisk sekvensiell girkasse.

art of noise

LYDKUNST

LFAs sjefingeniør, Haruhiko Tanahashi, beskriver den gåsehudfremkallende lyden av bilen som “brølet fra en engel”. Og dette spennende brølet er ingen tilfeldighet. De samarbeidet med Yamahas musikkinstrumentdivisjon, og ingeniørene trimmet LFAs motorlyd til en behagelig perfekt tone ved hjelp av unikt utformede ribber i innsugsmanifolddekselet.

hot seat

I FOKUS

Det dramatiske, lave førerhuset til LFA ble håndbygget med de fineste materialer. Den dominerende enheten på instrumentpanelet er en enkelt måler – den animerte turtelleren. Den tar i bruk et pc-aktig TFT-display, og kan endre utseende, avhengig av kjøremodusen. Når LFA går i høyeffektiv sportsmodus, blir de viste tallene større og fetere, skiven vipper elegant rundt, og rødstreken flyttes til toppen av måleren.

hand crafted

HÅNDLAGET

Som alle mesterverk ble alle V10-motorer håndbygget og signert av den bestemte ingeniøren fra det spesifikke Lexus-teamet som var ansvarlig for LFA. Denne samme gruppen av bilvisjonærer utformet tålmodig og nitid hver eneste av disse uovertrufne superbilene. I sin søken etter perfeksjon har de utviklet innovative teknikker og materialer som filtreres videre til andre biler i Lexus-utvalget.

body sculpting

KAROSSERIUTFORMING

Utviklingen av et unikt produksjonsmateriale i karbonfiberforsterket plast (CFRP) gir LFA en estetisk fordel, vektreduksjon og økt stivhet. Materialets lave vekt og store styrke har inspirert de begavede Lexus-designerne til å skape konturer og kurver som ikke hadde vært mulig med et metallkarosseri. Dette er designfilosofien Lexus L-Finesse på et helt nytt nivå.

breaking the mould

Å BRYTE MØNSTERET

For optimal vektfordeling har LFA en ideell 48:52 balanse mellom foran og bak - slik at superbilen kan utnytte sitt dynamiske potensial til fulle. Hovedkomponentene er også montert så nært bakken som mulig - da oppnår vi et tidligere ukjent lavt tyngdepunkt som holder bilen klistret til veien. Dette er en bil som kan håndtere de utfordrende kurvene på Nürburgring-banen med sikker kontroll i svimlende hastigheter.

lfa clip masterpiece orange
haruhiko

LFA ER EN FULLBLODS SUPERBIL, ULIK NOEN ANDRE FØR DEN. DEN ER FORBLØFFENDE LETT, KRAFTIG OG VELBALANSERT OG ER UTVIKLET FOR Å OPPNÅ ETT MÅL - EN VIRKELIG OVERLEGEN KJØREOPPLEVELSE.

Haruhiko Tanahashi, LFA chief engineer

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER