concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

VERDENSPREMIERE PÅ DEN
HELT NYE LS 500H

SE LEXUS 500H LANSERINGSVIDEO

SE PRESSEKONFERANSEN PÅ GENEVE MOTORSHOW

LEXUS' NYE FLAGGSKIP-LIMOUSIN LS 500h FÅR MULTI STAGE HYBRIDSYSTEM

Lexus' Multi Stage Hybridsystem er en integrert del av drivkilden i den nye flaggskip-sedanen LS 500h, som har verdenspremiere på Geneva Motor Show. Dette høy-ytelse hybridsystemet hever kjøregleden til nye høyder, og gir bedre akselerasjon og trekkraft, samt forbedret effektivitet.

Med det nye hybridsystemet kan bilen kjøres i høyere hastigheter uten hjelp av bensinmotoren – opp til 140 km/t . De typiske kjennetegnene for Lexus Hybrid Drive er naturligvis i god behold og sørger for en myk, stillegående og raffinert kjøreopplevelse.

Lexus' nye LS 500h flaggskip-sedan blir utstyrt med fabrikkens Multi Stage Hybridsystem, en nyutviklet teknologi som gjør de hybride ytelsene både heftigere og mer engasjerende. Nye LS 500h får sin verdensdebut på Geneva Motor Show 7. mars.

FIRE-TRINNS GIRKASSE

Multi Stage Hybridsystemet består av en fire-trinns girkasse som er koplet sammen med bilens hybride drivkilde, som omfatter en 3,5 liters V6 Dual VVT-i bensinmotor og to elektriske motorer. Resultatet er en mer direkte gassrespons, en egenskap som er spesielt merkbar ved igangsettelse fra stillestående.

Selv om systemet i utgangspunktet omfatter en fire-trinns girkasse, vil det oppleves som om man kjører en bil med 10-trinns automatgir, lik den som sitter i V8-versjonen LS 500 – og som byr på en direkte og kontinuerlig akselerasjonsfølelse – og en herlig kjøreopplevelse.

MED HELT NYE 2018 LS,
SKAPER LEXUS ET NYTT BILDE AV
EN GLOBAL FLAGGSKIPSSEDAN

RADIKAL NY DESIGN MED KUPÉLIGNENDE SILHUETT,
MEN ROMMELIG SOM EN PRESTISJESEDAN

Kanskje har ingen enkelt bil, da den ble introdusert, satt kategorien på hodet så ettertrykkelig som den første Lexus LS gjorde da den lanserte luksusmerket for 28 år siden. I 1990 var LS 400 den originale luksusrebellen, den fikk gode kritikker og forbløffet kundene ved å sette nye standarder for komfort, ytelser og mykhet, stillhet, byggekvalitet, detaljfokus og driftssikkerhet. Merket støttet opp under denne banebrytende bilen ved å sette og opprettholde nye standarder for kundeservice og -tilfredshet.

Nå er Lexus i ferd med å gjenta historien med lanseringen av en helt ny, femte generasjons LS flaggskipssedan for 2018, som ble avduket på North American International Auto Show i 2017. Både på inn- og utsiden gjenspeiler LS med en sterk, unik japansk identitet og tilnærming til luksus. Ikke desto mindre ble LS designet som merkets nyeste verdensborger, tilgjengelig i om lag 90 land. «Ikke bare vil LS symbolisere Lexus-merket, den vil bli den definitive luksusbilen i den nye generasjonen som innebærer japansk tradisjon og kultur», sa Toshio Asahi, sjefingeniør for nye LS. «Derfor vil denne globale toppmodellen gå langt over det verden forventer av en luksusbil.»

LENGRE, LAVERE, BREDERE
OG MER SPENNENDE

Den er lengre og lavere enn sedanen den erstatter, og helt nye LS lanserer et slående dristig design med en kupélignende silhuett som understrekes av Lexus' nye designspråk. En ny førersentrert følelse kommer av at vi har bygget LS på selskapets nye globale arkitektur for luksusbiler (GA–L). Denne bakhjulsdrevne plattformen, som er en forlenget versjon av den som er i bruk i den slående nye Lexus LC 500 kupé, vil sørge for en mer dynamisk opplevelse på veien, samtidig som Lexus' velkjente komfort øker enda et hakk.

Den opprinnelige Lexus LS fikk ros for å forutse hva luksuskundene forventer, fremfor bare å forsterke det de etablerte luksusbilmerkene kunne tilby da. Og i den samme ånden vil 2018 LS-sedanens rommelige kupé, unike utstyr og visjonære teknologi nok en gang overraske kundene ved å skape nye forventninger til en global flaggskipssedan. «Vi satte oss tidligere ukjente, ambisiøse mål, som vi jobbet resolutt mot å nå», sa LS' sjefingeniør Asahi. «Kundene som kunne tenke seg et Lexus-flaggskip er allerede godt vant med luksus i dagliglivet. Dette er mennesker som i utgangspunktet har et skarpt blikk for autentisitet. Vi kunne ikke ha vekket deres oppmerksomhet med et ordinært premiumprodukt.»

ET FLAGGSKIP FØDT PÅ NY

Akkurat som da den originale LS lanserte Lexus-merket, vil helt nye 2018 LS videreføre merkets mer dynamiske retning. Hver generasjon av LS-sedaner som førte frem til denne modellen, førte videre luksus, håndverksmesterskap, ytelser og sikkerhet på sin egen måte. I tillegg til dette, byr den nyeste modellen på et mye mer emosjonelt design, og gir engasjerende ytelser på veien.

For å skape helt nye LS, startet Lexus på nytt, de forestilte seg nok en gang hva en flaggskipssedan skulle være, som om de lanserte merket helt på nytt. Målet var ikke å forbedre det Lexus har gjort, men å overgå forventningene til luksuskunder over hele verden.

Det er et spesielt fellestrekk for alle LS-modellene: Omotenashi, begrepet som dekker japansk gjestfrihet. For en luksusbil betyr dette i praksis at vi tar vare på fører og passasjerer, forutser deres behov, sørger for komfort og hjelper dem med å unngå fare.

DYNAMIKK

Mer enn noen gang forlanger førerne av luksussedaner bedre kjøreegenskaper og ytelser, men uten å ofre komforten. Dette er noe av det vanskeligste å få til i en bil, men likevel håndterer Lexus' globale arkitektur for luksusbiler (GA–L) utfordringen. Den nye plattformen debuterte i kupéen LC 500, og nå, med lengre akselavstand, ligger den i bunnen av nye LS. For å dra nytte av tyngdepunktet og vektfordelingen tilbys nye LS bare som en modell med lang akselavstand, med bred og lav design.

GA-L-plattformen er den stiveste i Lexus' historie, noe som bereder grunnen for bedre kjøreegenskaper, komfort og stillhet i kupéen. Akselavstanden på 3125 mm er 35 mm lengre enn den nåværende LS-modellen med lang akselavstand.

Det som bidrar til den enestående balansen i nye LS, er siste generasjon av en chassiskontrollteknologi vi kaller VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management). Dette systemet sørger for en felles kontroll av alle bilens delsystemer – bremser, styring, drivkilde og fjæring – for å kontrollere langsgående, sideveis og vertikale bevegelser, i tillegg til slingring, rulling og opp/ned-bevegelser. Optimal kontroll av disse bevegelsene er med på å sikre eksepsjonell kjørekomfort, bedre veigrep, samt sikkerhet og kvikke kjøreegenskaper. Kjøreegenskapene blir ytterligere forbedret med aktive stabiliseringsstag og LDH-systemet (Lexus Dynamic Handling) med uavhengig styring foran og bak. VDIM kan tilføre stabilitet når bilen krysser veidekke med ulik friksjon, for eksempel tørr asfalt og is.

Da de skapte nye LS, brukte ingeniørene lettvektsmaterialer, inkludert ultrastrekkfaste stålplater og aluminium for å kutte over 90 kg fra forrige LS-plattform og -karosseri. Disse vektbesparelsene, sammen med innføringen av den nye V6-motoren og forbedret karosseristivhet, sørger for en mer dynamisk kjøreopplevelse.

For kjøreegenskapene er det viktig at den nye plattformen senker bilens tyngdepunkt ved å plassere mesteparten av massen, inkludert motor og passasjerer, i en mer sentral posisjon og lavere i chassiset, for på denne måten å oppnå et bedre tyngdepunkt. Spesialstag i motorrommet, stive aluminiumsenheter for front- og bakfjæring samt andre tiltak er med på å forsterke viktige chassis-strukturer.

LS er velkjent for sin fremragende fjæringskomfort, men likevel klarte Lexus å forbedre dette også. For eksempel tar multilinkfjæringen i bruk doble kuleledd på øvre og nedre kontrollarmer for å kunne reagere på de minste bevegelser fra føreren og veiforholdene. I tillegg til å dele på belastningen bidrar et dobbelt kuleleddopplegg med å optimalisere fjæringsgeometrien for å bedre hjulkontrollen og gi enda mer presis styrerespons. For å redusere uavfjæret vekt og med det gjøre bilen kvikkere og mer komfortabel, har vi brukt aluminium mange steder i fjæringen.

Å UTFORME EN
UNIK IDENTITET

«LS er flaggskipet innen Lexus-merket», sa sjefdesigner Koichi Suga. «Mer enn noen annen modell inkorporerer den Lexus' historie og image, og den fungerer som et symbol for alt merket står for.» Idet man fulgte «Yet»-filosofien som har blitt videreført siden første generasjon LS, skapte Lexus et design som byr på plassen og komforten i en «tre-boks»-sedan i prestisjeklassen, men med den stilige silhuetten til en firedørs kupé som har sterkere appell til yngre luksuskunder. Lexus-designerne utnyttet den nye plattformen fullt ut, med den lavere profilen og lengden, som tilsvarer lengden til en sedan med lang akselavstand, til å gi nye LS et utstrakt, bakkenært utseende. Sammenlignet med dagens LS er den nye modellen omtrent 15 mm lavere, mens panser og bagasjerom er henholdsvis 30 mm og 41 mm lavere. Nye LS er den første Lexus-sedanen med sekssiders vindusdesign. Også for første gang på en Lexus-sedan finner vi at vinduene går i ett med sidestolpen.

For å beholde takhøyden med den lavere profilen er nye LS utstyrt med et utvendig «månetak» av glidetypen. Den unike utformingen av spindelgrillgitteret, med en tekstur som tilsynelatende endrer seg etter lysforholdene, er resultatet av både intens CAD-utvikling og håndjustering av tusenvis av enkeltflater. LS introduserer fem ulike hjuldesign, inkludert to nye 19-tommers og tre 20-tommers hjuldesign. De 20-tommers premiumhjulene viser frem en briljant overflate som er skapt gjennom en elektroplateteknikk som er kjent som «sputtering». Alle unntatt én av hjuldesignene benytter en hul felgstruktur som er med på å redusere resonanslyden fra dekkene.

PROGRESSIV KOMFORT MED TRADISJONELL INSPIRASJON

Å skape en ny standard for flaggskipsluksus er ikke så enkelt som bare å legge til flere funksjoner. Inspirert av omotenashi-prinsippet prøvde Lexus å inngi den nye LS-kupéen med luksus som ønsker passasjerene velkommen og omslutter dem, og samtidig behandle føreren som en partner.

«Jeg foreslår at du bare åpner døren og opplever den umiddelbare, intuitive følelsen av at du ser inn i et interiør som ikke ligner på noen annen tidligere luksusbil», sa sjefdesigner Suga.

Ny setedesign, inkludert tilgjengelige 28-veis elektriske forseter med varme, kjøling og massasje, er eksempler på dette. Den organisk utformede dashborddesignen samler informasjonsdisplayene i samme høyde for å støtte oppunder «sete-i-kontroll»-layouten som understreker førerens mulighet til å betjene alle systemer uten å måtte forandre stilling.

Samtidig som de gjorde nye LS til en enda bedre bil å kjøre, spanderte Lexus også mye oppmerksomhet på baksetet, idet de utviklet et design som skaper sømløs, omsluttende kontinuitet mellom innredningen og seteryggene for passasjeradkomst.

Alternativene for oppvarming, kjøling og massasje gjør baksetet til et svært innbydende miljø. LS kan leveres med elektriske for- og bakseter med Shiatsu-massasje og hevet fotskammel, som inngår i en utvidet luksuspakke for baksetet, og den byr på best benplass i en LS noensinne. I tillegg kan setet bak forsetepassasjeren i denne pakken (ekstrautstyr) lenes bakover opptil 48 grader, samt at det kan heves opp til 24 grader for å hjelpe baksetepassasjeren ut av bilen.

Fordi nye LS er lavere enn tidligere versjoner, har Lexus for første gang utstyrt den tilgjengelige luftfjæringen med en tilgangsfunksjon. Den aktiveres ved å låse opp bilen med smartnøkkelen, og da vil tilgangsmodus automatisk heve bilen og åpne seteputene for å ønske førerne velkommen bak rattet.

SKJÆRINGSPUNKTET
MELLOM TRADISJON
OG TEKNOLOGI

Lyssettingen og detaljeringen uttrykker en unik estetikk i LS. En ny tilnærming til å skape interiørelementer førte til japansk kultur, ved å kombinere tradisjonell japansk estetikk med avanserte produksjonsteknikker. Dette gjenspeiles i signaturdetaljer, som for eksempel vakker interiørbelysning inspirert av japanske lanterner og armlener som synes å flyte ved siden av dørpanelet.

De er inspirert av Shimamoku-tremønstre, de nye formene som kombinerer den kunstferdige kombinasjonen av naturlig treverk, og anvendelsen av Japans avanserte høvlede treverk og laserkuttingsteknologi kan ses i nye LS. Nye mønstre omfatter Art Wood/Organic, Art Wood/Herringbone og Laser Cut Special. Sammenlignet med Shimamoku-mønsteret, som går langs trefibrene, går det nye LS-mønsteret på tvers og gir et større mønster med dristigere kontraster mellom lys og mørke, samt gir treverket et mer levende inntrykk.

LYDEN AV NESTEN STILLHET
ELLER FLOTT MUSIKK

Lexus avstemte LS-eksosen for å gi den en mer bydende tone, samtidig som de også designet kupéen for å sikre helt stille kjøring. Nye lyddempingsmetoder er med på å dempe miljøet, sammenlignet med tidligere LS-modeller. «Active Noise Control» demper lydnivået i kupéen ytterligere ved å registrere motorlyden som kommer inn i bilen og utligne bestemte frekvenser ved hjelp av motfaselyd fra høyttalerne.

Roen i LS-kupéen utgjør en ideell scene for standard-lydanlegget eller audiofile 3D Mark Levinson-surroundlydpakken (ekstrautstyr) med integrerte takhøytalere. Pakken omfatter et enda mer innbydende grafisk brukergrensesnitt. Og en nestegenerasjons fjernbetjening er designet for å etterligne måten du betjener en smarttelefon, og du kan også benytte håndskrift. I tillegg til det 12,3-tommers brede navigasjonsdisplayet, kan LS også utstyres med et stort projeksjonsdisplay (HUD) i farger som projiserer en mengde informasjon foran føreren.

AVANSERTE
SIKKERHETSFUNKSJONER

Strukturelt byr den helt nye Lexus LS på en høy grad av passiv sikkerhet for passasjerbeskyttelse i kollisjoner. Lexus har også utstyrt LS med teknologi som kan bidra til å forhindre kollisjoner eller redusere virkningene av dem. LS er utstyrt med merkets Lexus Safety System + og byr på et avansert sikkerhetssystem, som omfatter verdens første intuitive fotgjengerregistrering med aktiv styring.

Med dette systemet er det slik at dersom en fotgjenger registreres i kjørebanen forut og det er fare for kollisjon, vil LS bremse automatisk og styre rundt personen, samtidig som bilen forblir i kjørebanen. Fargeprojeksjonsdisplayet (HUD) brukes til å varsle føreren. Høynivå førerstøtte, som vi har kalt Lexus CoDrive, blir også introdusert i nye LS. Det aktiverer kontrollstyring i samsvar med førerens intensjoner og kontinuerlig førerstøtte på motorveien.

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER