concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

GS F

DENNE HELT NYE LEXUS SPORTSSEDANEN BYR PÅ SPENNENDE KJØREYTLSER OG LUKSUS FOR OPPTIL 5 PERSONER.


Drivstofforbruk, blandet kjøring (l/100 km) 11,2
Akselerasjon 0-100 km/t 4,6
Maks. hastighet (km/t) 270

FRA kr 1 542 400

DEN NYE GS F

DENNE HELT NYE LEXUS SPORTSSEDANEN BYR PÅ SPENNENDE KJØREYTLSER OG LUKSUS FOR OPPTIL 5 PERSONER.

Den er utrolig å kjøre, og den nye GS F firedørs sportssedanen drives av en håndbygget 5,0-liters V8-bensinmotor som leverer 477 DIN hk og en topphastighet på 270 km/t. Utstyrt med en løpsutviklet åttetrinns Sport Direct Shift automatgirkasse og TVD (Torque Vectoring Differential), og GS Fs høyhastighetsytelser og kjøreegenskaper ble perfeksjonert i den tyske byen Nürburgring.

Mens du hører den voldsomme lyden av de firedoble eksosrørene, blir du på innsiden presentert for en førerfokusert cockpit, alcantara-trekk og et uovertruffent 17-høyttalers lydanlegg fra Mark Levinson®. Og det viktigste: Det banebrytende Lexus Safety System + (montert som standard) sørger for at du er sikker hvor du enn kjører.

gs350 quote 200x200 black

I SAMSVAR MED ÅNDEN TIL ALL F-LINE-MODELLER, UTVIKLET VI GS F FOR Å SKAPE SPENNING, UANSETT HVOR OG NÅR DU KJØRER DEN.

Yukihiko Yaguchi, sjefingeniør for GS F

BILENS FUNKSJONER

BLI BEDRE KJENT MED GS F

Å kjøre GS F - høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Den ble kjørt i krevende 24-timersløp på Nürburgring og Pikes Peak bakkeløp i Colorado, og denne nye 5,0-liters V8-motoren setter nye standarder for sportslige ytelser. Selvpustende motor betyr umiddelbar respons, uten forsinkelser, og en dramatisk lyd. Sylindertoppen og andre bevegelige deler er utviklet av Yamaha Motorsport (som leverte LFAs V10-motorer), mens montering og trimming finner sted på vårt Tahara-anlegg. Under rentromsforhold går hver motor igjennom rotasjons balansering og stetoskoptester, noe som resulterer i en jevn, men utrolig responsiv akselerasjon. Og videre, for å gi deg en pirrende akustisk opplevelse, blander Active Sound Control – en teknologi som også ble utviklet for LFA – motor- og eksoslyd, idet de sammen skaper et voldsomt GS F-lydspor.

Inne i GS F - høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Nye GS F bygges på vårt prisvinnende Motomachi-anlegg av Lexus «Takumi»-håndverkere. Med minst 25 års erfaring er hver av dem en ekspert i å oppdage de minste avvik. Du vil registrere deres forbløffende ferdigheter når du for første gang berører de presisjonsutformede lydkontrollorganene eller det vakkert sydde skinnarbeidet.

Den glinsende lakken er omhyggelig våtslipt for hånd for å sikre en perfekt finish. Før den endelige testkjøringen vil «Takumien» sjekke hver enkelt bil for jevn gange i et «stillerom» ved hjelp av deres fininnstilte hørsel og en følsom mikrofon som er strategisk plassert i kabinen.

Sikkerhet i GS F – høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Lexus har alltid vært i forkant når det gjelder sikkerhet og førerstøtteteknologier, og vi tester alle nye modeller i verdens største kjøresimulator. Den trekker veksler på vår ledende stilling i ulykkeshindrende forskning, og nye GS F er nå utstyrt med det banebrytende Lexus Safety System +. Dette omfatter et kollisjonsvarslingssystem med fotgjengerregistrering; kjørefelthjelp som hjelper deg til å holde kursen; veiskiltassistanse som presenterer trafikkskiltinformasjon til føreren, automatisk fjernlyskontroll for bedre sikt i mørket; og adaptiv fartsholder, som regulerer din hastighet i forhold til bilen foran.

8-trinns girkasse

8-TRINNS GIRKASSE

V8-motoren leverer effekten via en 8-trinns SDS sekvensiell girkasse (Sport Direct Shift) med manuell overstyring. Velg manuell modus, bruk girhendlene og nyt godt av hurtige sportsytelser. Når du girer ned med hendlene (på bare 0,2 sekunder), vil du oppleve den unike lyden av gassen som «blipper» mellom girene.

Aktiv lydkontroll

AKTIV LYDKONTROLL

Førerne kan justere lyden i sin GS F ved å veksle til SPORT S eller SPORT S+, som aktiverer aktiv lydkontroll – Active Sound Control. Denne forsterker bilens dype eksoslyd, slik at alle i bilen kan nyte den, noe som er et perfekt akkompagnement til den sportslige kjøreopplevelsen.

Valg av kjøremodus

VALG AV KJØREMODUS

Bilens ytelser kan fininnstilles ved hjelp av valg av kjøremodus – Drive Mode Select. ECO-modus reduserer utslipp og sparer drivstoff mens ved daglig kjøring, NORMAL leverer en ideell balanse mellom effekt, økonomi og kjørekomfort, og CUSTOMIZE lar deg justere GS F i samsvar med ditt stemningsleie. Hvis du vil ha bedre drivverksrespons, skifter du enkelt til modusen SPORT eller SPORT+.

Stivt chassis/fjæring

STIVT CHASSIS/FJÆRING

I bunnen av nye GS Fs utmerkede kjøreegenskaper finner vi det svært stive karosseriet. Mange spesialiserte produksjonsteknikker forbedrer styrken ytterligere, inkludert karosserilim, laserskruesveising og flerpunkts sveising . Retnings- og svingstabiliteten leveres av et multilink-bak fjæringsoppsett . En kombinasjon av strekkfast stål, støpte og smidde aluminiumskomponenter reduserer vekten men sikrer vibrasjonsfri presisjon.

Sport-VDIM

SPORT-VDIM

Sport-VDIM («Vehicle Dynamics Integrated Management») sørger for at den enorme effekten til GS F kan nytes jevnt og sikkert. Dette justerer innstillinger for gasspådrag, styring og fjæring for å gi sportsligere ytelser og utvider det tillatte området for sentrifugalkraft før VDIM-systemet setter inn. Hvis du er klar for å ta GS F til yttergrensene, kan du slå Sport-VDIM helt av.

Momentvektordifferensial

MOMENTVEKTORDIFFERENSIAL

Da den er designet for ytterligere å øke kjøregleden, er GS F utstyrt med en momentvektordifferensial, en «Torque Vectoring Differential» – TVD med tre moduser: STANDARD, for en balanse mellom kvikke ytelser og høyfartsstabilitet, SLALOM, for en hovedvekt på kvikkstyrthet og TRACK, for konsekvente, stabile svingytelser under kjøring på bane.

V8.motor

V8-MOTOR

Håndbygget og trimmet med stetoskop på vårt Tahara-anlegg utvikler denne utrolige 5,0-liters V8-motoren 477 DIN hk og et dreiemoment på 530 Nm. Sylindertoppen og alle bevegelige deler er designet for å yte økt maksimumeffekt ved høye turtall. Avansert lydteknikk skaper en dyp tone med gjenklang opptil 3000 opm, og en behagelig, mer høyfrekvent tone når turtallet stiger over 6000 opm under hard akselerasjon - en spennede lydopplevelse.

3-soners klimakontroll

3-SONERS KLIMAKONTROLL

Med verdens første nanoe®-teknologi er den nye GS-kupéen inndelt i tre elektronisk styrte klimasoner. I forsetene kan man taste inn sine individuelle innstillinger via Remote Touch eller frontpanelet, mens baksetepassasjerene kontrollerer sin sone ved hjelp av et eget panel.

Oppvarmede bakseter

OPPVARMEDE BAKSETER

De ytre baksetene kan også varmes opp individuelt via et praktisk kontrollpanel. Det bakre midtarmlenet har en LCD-skjerm for innstilling av bakre klimasone, styring av lydanlegget og betjening av bakre gardin.

Sportsseter

SPORTSSETER

Helt nye, høyryggede seter produseres med Lexus’ integrerte skumteknikk, som innebærer en omsluttende, svært støttende passform. Denne motorsportinspirerte teknologien muliggjør bedre komfort og sidestøtte enn det som er mulig med konvensjonell setepolstring. Fører og forsetepassasjer kan varme opp eller ventilere setene sine.

Sportsratt

SPORTSRATT

GS F har et tykt ratt som gir bedre kontroll under sportslig kjøring. Plasseringen, formen på og betjeningen av rattets girhendler har også blitt optimalisert for hurtige, nøyaktige girskift.

Adaptiv fartsholder

ADAPTIV FARTSHOLDER

Den adaptive fartsholderen (ACC) holder en fast avstand mellom CT 200h og kjøretøyet foran, selv om dette kjøretøyet varierer sin hastighet, noe som gjør kjøringen enda mer behagelig.

Blindsonemonitor

BLINDSONEMONITOR

Radarenheter som er montert i bakre støtfanger registrerer kjøretøy i tilstøtende kjørefelt som ikke dekkes av sidespeilene. Hvis føreren varsler om bytte av fil og et kjøretøy kommer inn i blindsonen, aktiveres straks et varselsignal i det relevante sidespeilet.

Kjørefelthjelp

KJØREFELTHJELP

Lane Keeping Assist (LKA – kjørefelthjelp) bruker et kamera i frontruten til å overvåke din posisjon i kjørefeltet. Hvis du begynner å drive ut av kjørefeltet, vil LKA aktivere et lydsignal og sørge for et kort styreutslag.

Kollisjonsvern

KOLLISJONSVERN

Millimeterbølgeradar og en egen datamaskin beregner kollisjonsrisikoen foran bilen. Hvis risikoen er høy, varsles føreren med lys- og lydsignaler, og bremsetrykket økes. Hvis en kollisjon vurderes som uunngåelig, vil bremsene aktiveres automatisk etter behov og setebeltene foran strammes.

Ryggealarm – Rear Cross Traffic Alert

RYGGEALARM – REAR CROSS TRAFFIC ALERT

Funksjonen for kryssende trafikk bakfra (Rear Cross Traffic Alert) benytter blindsonemonitorradaren til å registrere kjøretøy som nærmer seg området bak bilen på en parkeringsplass park. Når det er nødvendig, varsler den deg med en lydalarm og et visuelt signal i sidespeilene.

Veiskiltassistanse

VEISKILTASSISTANSE

Veiskiltassistansesystemet Road Sign Assist (RSA) på nye GS gjenkjenner veiskilt ved hjelp av det frontrute monterte kameraet, og det gir føreren informasjon på multiinformasjonsskjermen. RSA kan registrere skilt som overholder Wien-konvensjonen (inkludert elektroopplyste og blinkende skilt).

Ti kollisjonsputer

TI KOLLISJONSPUTER

I tillegg til en ekstremt kraftig passasjersikkerhetscelle, beskyttes passasjerene av ti sensorkontrollerte kollisjonsputer. Alle bilbeltene, unntatt det i midten bak, er også utstyrt med forstrammere. Fører og frontpassasjer blir beskyttet av totrinns hodekollisjonsputer, i tillegg til knekollisjonsputer og sidekollisjonsputer. De ytre baksetene er utstyrt med brede sidekollisjonsputer som standard, mens gardinkollisjonsputer går i hele lengden langs begge kupésider. Dette eksepsjonelle nivået på sikkerhetsbeskyttelse er standardutstyr i nye GS F. Resultatet er at skaderisikoen blir betydelig redusert.

Adaptiv variabel fjæring

ADAPTIV VARIABEL FJÆRING

Den intelligent styrte dempingen av alle fire hjulene gir enda mer dynamisk kjøreopplevelse med den adaptive variable fjæringen ("Adaptive Variable Suspension"), som nå er standard på GS F. Dette ikke bare forbedrer kjørekomforten, men øker også kjørestabiliteten – særlig i svinger i høy hastighet.

INGEN SAMSVAR

Det er ingen kjøretøyfunksjoner som samsvarer med søket. Vennligst utvid søket og prøv igjen.

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER