hero 2020 new ls

MØT NYE LEXUS LS

EUROPAPREMIERE PÅ NYE LEXUS LS

For første gang i Europa avdukes Lexus' nye, oppdaterte LS. Ny teknologi, nytt utstyr og nye designelementer styrker bilens status som merkets flaggskip. Den nye modellen avdukes i forkant av salgsstarten i Europa i slutten av 2020.

Koji Sato, president i Lexus International sa: "Da vi utviklet nye LS, tok vi sikte på videreutvikling av den eksepsjonelle stillheten og komforten som har vært et konstant trekk ved LS siden den første generasjonen, og utgangspunktet for Lexus-merkevaren."

  • Siste ledd i evolusjonen av Lexus' flaggskip
  • Jevnere ytelse av LS 500hs Multi Stage Hybrid, både i by- og langkjøring takket være forbedret hybridbatterikontroll
  • Ny teknologi gjør den mer raffinert, mer komfortabel og sikrere
  • Helautomatisk Avansert Parkeringssystem med minnefunksjon
  • Smartelefonintegrasjon via Apple CarPlay™*1 og Android Auto™*1
  • Førstegangsbruk av en ny lakkeringsteknologi og farge, Lunar Silver, gir mer fremtredende skygge og fremhevingseffekter
  • Et detaljrikt interiør preget av tradisjonelt Japansk håndverk
MER KREFTER, ENDA JEVNERE YTELSER
LS 500s smidighet, raffinement og uanstrengte ytelser har blitt ytterligere forbedret gjennom tekniske justeringer som øker bidraget fra litium-ion-batteriet

Da de gjorde endringene, fokuserte Lexus på å forbedre bilens kjøreegenskaper ved å øke bidraget fra batteriet til elmotoren og på utvide bruksområdet. Fokuset var på kvalitetsopplevelsen under "normal" kjøring, som utgjør rundt 90% av tiden på veien, når føreren bare bruker en moderat mengde av kreftene og da bare lave G-krefter genereres.

Som et resultat av endringene, krever det mindre innsats å bevege seg raskere: akselerasjonen er jevnere og mer lineær, og holder kjøretøyet stabilt og motvirker G-kreftene. Dette sørger for mer komfortabel bykjøring, men det er også fordeler når du kjører på svingete veier, eller ved bakkestart. Et lite trykk på gasspedalen er alt som kreves for jevn og effektiv fremdrift.

Når hybridbatteriet tar en større rolle, kan motoren ligge lavere i turtall, som gjør kjøreturen enda mer stille - for eksempel når motoren starter etter en periode i EV-modus.
KJØREKOMFORT

  

  
    1 new ls
Best mulig kjørekomfort har alltid vært en essensiell kvalitet i en LS, og i de siste revisjonene har Lexus sett på ytelsen til dekkene, de Adaptive demperne (AVS), stabiliseringsstagene og til og med konstruksjonen til setene for å oppnå forbedringer.

Når det gjelder dekkene, har sideveggens vertikale stivhet blitt redusert for å bedre komforten ytterligere, uten at det går på bekostning av punkteringsfri-egenskapene.

AVS drar nytte av en ny lineær solenoid og et større flytområde inne i reguleringsventilen. Dette utvider dempernes variable virkeområde, som gir bedre ytelse på ujevnt underlag. I tillegg til ekstra komfort, bidrar dette til bedre styringsrespons og stabilitet. Justeringer av stivheten til stabiliseringsstagene gir bedre vektoverføring under krengning, som gir mer behagelige kjøreegenskaper i svinger, og gjør bilen enda mer retningsstabil. .

Kvaliteten til setene er avgjørende for komforten som føreren og passasjerene opplever, så Lexus har gjort endringer som inkluderer bedre polstring, et ekstra, mykere lag på toppen av putepolstringen og dypere sømmer mellom puten / ryggstøtten og sidestøttene. Resultatet er bedre komfort, mindre vibrasjon og bedre kroppsholding.
HELAUTOMATISK AVANSERT PARKERING
Lexus fjerner stresset med parkering med sitt helautomatiske, Avanserte Parkeringssystem som lanseres i nye LS 500h. Det er også det første Lexus-systemet og det første i luksusbilsegmentet som har en minnefunksjon som vil gjenkjenne og lagre detaljer om plasser sjåføren bruker regelmessig, noe som gjør parkeringsprosessen enda enklere.

Systemet går lenger enn noen tidligere Lexus parkeringsassistentteknologi, ved å kontrollere styring, gass, bremser og girkasse for å utføre sikre og nøyaktige manøvrer. I tillegg til å være jevn og presis, fungerer den også raskt - tiden det tar å utføre en parkeringsmanøver er raskere enn konkurrerende systemer.

Etter å ha kjørt opp ved siden av en parkeringsplass, kobler sjåføren inn systemet som deretter bruker sonarer og Panorama Monitor-kameraet for å få 360 graders oversikt over området og eventuelle hindringer. Det beregner automatisk den mest effektive og sikre parkeringsmanøveren, og senker kjøretøyets hastighet hvis det er trangt om plassen. Et bilde i sanntid og tydelig grafikk på det sentrale displayet holder føreren informert om kjøretøyets bane og eventuelle hindringer.

Den vil også fungere uavhengig av om plassen er markert med linjer, og hvis det ikke er kjøretøy på tilstøtende plasser.
NY TEKNOLOGI FOR SIKKERHET OG FØRERASSISTANSE
Nye LS tar i bruk ny teknologi for å både øke sikkerheten og bistå føreren. Som Lexus RX fås den nå med BladeScan™ AHS (Adaptive fjernlys) som har et hurtigspinnende speil som projiserer lys fra LED-dioder og gir en jevnere og bedre opplysning over et større område enn standard LED-systemer.

Den har også et nytt digitalt innvendig speil som viser bilder fra parkeringskameraet i sanntid. Dette betyr at sikten bakover ikke hindres av hodestøtter eller passasjerer og at man har bedre oversikt i mørket eller i dårlig vær. Sjåføren kan bytte fra optisk glass til digitalt display, og justere bildets lysstyrke og område ved hjelp av berøringsikoner langs speilets nedre kant.

Andre oppgraderinger inkluderer fotgjengeroppdagelse for den 360-graders panoramamonitoren og motorisert stramming av setebeltene (utover forspenning) når Pre-kollisjonssystemet bremser automatisk i forkant av et nært forestående sammenstøt.
NYTT MULTIMEDIA-SYSTEM OG FORBEDRET HMI

  

  
    2 new ls
Nye LS har siste generasjon multimedia-system som øker funksjonaliteten og har en bedre HMI for enklere og mer intuitiv betjening.

Systemet styres via en ny 12,3-tommers berøringsskjerm, plassert på toppen av instrumentpanelet, som er nærmere og vinklet mot føreren. Dette betyr at den er innenfor den naturlige rekkevidden til mennesker av ulike høyder; posisjonen dens sørger også for at den ikke er i veien for sikten ut av bilen langs bunnen av frontruten.

Funksjonene inkluderer nå enkel smarttelefonintegrasjon via Apple CarPlay ™ * 1 og Android Auto ™ * 1, som gir tilgang til populære apper for navigering, underholdning og meldinger ved hjelp av bilens multimedia berøringsskjerm * 2.

Med Android Auto kan Google Assistant og Google Maps * 1 brukes, og skreddersydd informasjon kan hentes basert på brukerens kalender, tidligere aktivitet og etablerte preferanser.

Apple CarPlay gir brukerne tilgang til det kjente grensesnittet fra sin iPhone® * 1 gjennom bilens multimedia-skjerm. En iPhone kan kobles til for å få veibeskrivelser, ringe, sende og motta melding via Siri®, og få tilgang til apper som Spotify, Audible og Apple podcaster.

Funksjonene til berøringsskjermen inkluderer også en ny bryter som gir øyeblikkelig tilgang til ofte brukte kontroller, for eksempel justering av sete og rattvarmer.

Hjelpebryterne på rattet har nå en ensartet svart overflate og er omformet for enklere, intuitiv bruk. På samme måte har panelet til klimaanlegget en ny pianosvart finish for et mer enhetlig interiørutseende.
EKSTERIØRDESIGN

  

  
    3 new ls
Lexus har gjort endringer til den utvendige stylingen til LS, med fokus på detaljer som understreker designens uttrykk. Den fremre støtfangeren er omformet, og signaturspindelgrillen har en ny mørk metallfinish på de indre overflatene. Lyktene er også blitt endret til en slank, trippel projektorenhet som har plass til BladeScan ™ AHS (se detaljer ovenfor) og kjørelysene, arrangert i et "L" -motiv. Nye 20-tommers lettmetallfelger i kontrastsort og lys slipt finish er tilgjengelig for modeller i de mellomste og høyeste utstyrsnivåene.

De små, ekstra grillene i den nedre støtfangeren har blitt flyttet utover, og har en mer firkantet form som understreker bilens bredde og holdning. Dette forsterkes på LS F SPORT, der grillene nå går rundt hjørnet på støtfangeren. Også på F SPORT har innsiden av grillen en ny, lavglanset sort, felgene har en svart overflate med svarte navkapsler og de bakre kombinasjonslysenhetene får en pianosvart støping.
NY AVANSERT LAKKFINISH
Lexus har utforsket nye muligheter innen lakkeringsteknologi for å lage Lunar Silver, en finish som fremhever karosseriets konturer med kontrasterende skygger. Det kombineres med det nye, håndlagde Nishijin og Haku-interiøret med detaljer i svart og sølv (se detaljer nedenfor).

Sonic-teknologi brukes til å kondensere lakken til et lag som bare er en mikron tykt. Dette betyr at aluminiumspartiklene den inneholder er tettere og jevnere for å gi en feilfri overflate med en speilaktig glans. For å oppnå disse resultatene må overflaten på grunning og klarlakk også være så jevn som overhodet mulig.
HÅNDLAGDE INTERIØRDETALJER

  

  
    4 new ls
Lexus ’design gir mange samtidige tolkninger av tradisjonell japansk dekorativ kunst og estetikk. I nye LS har man kombinert to anerkjente ferdigheter for å produsere slående nye interiørdetaljer.

Nishijin og Haku-alternativet for dørpanelene fletter sammen svart og sølv i et organisk mønster inspirert av bølger som skinner i måneskinn. Denne anvendelsen av veving og metallbearbeidingsteknikker er en "simulering" - den japanske kunsten å bruke forskjellige materialer for å uttrykke skjønnheten og karakteren til den naturlige verden.

Nishijin har sine røtter i materialer skapt for japansk adel. Metallfolie strekkes på washi-papir og kuttes i tynne strimler for å lage et flatt garn som er vevd for å produsere et organisk mønster der sølvtrådene skaper en glitrende bølgeeffekt. Brukt i nye LS' dørpaneler, blir dette tilpasset en Haku dørhåndtakramme. Haku er et håndverk som er mer enn 400 år gammelt, hvor metallfolie blir flatet til en tykkelse på mellom en og to mikron. I nye LS er den påført for hånd av Takumi-håndverkere, og den har en delikat glans som fremkaller måneskinn.

En ny laserkuttet Special Ash Open Pore-finish bruker naturlig tre som er farget svart for å få frem det sterke mønsteret. Dette skaper en skarp kontrast til sølvmetallaget under, fremhevet gjennom en kyndig utført laserskjæringsprosess.
*1 Apple og iPhone er varemerker for Apple Inc., registrert i USA og andre land. Apple CarPlay er et varemerke for Apple Inc. Android, Android Auto, Google Maps, Google Assistant er varemerker for Google LLC.

*2 Tilgjengeligheten til Apple CarPlay og Android Auto kan variere avhengig av marked.