concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

LS 600h L

DEN ER DEN KRAFTIGSTE FULLHYBRIDE SEDANEN I VERDEN, OG LS 600h L-VERSJONEN MED LANG AKSELAVSTAND BYR PÅ EKSTRA LUKSURIØS ROMMELIGHET.


CO2 Blandet kjøring (g/km) 199
Drivstofforbruk, blandet kjøring (l/100 km) 8,6
Akselerasjon 0-100 km/t 6,1
Maks. hastighet (km/t) 250

FRA kr 1 816 000

LEDENDE LUKSUS

DEN ER DEN KRAFTIGSTE FULLHYBRIDE SEDANEN I VERDEN, OG LS 600h L-VERSJONEN MED LANG AKSELAVSTAND BYR PÅ EKSTRA LUKSURIØS ROMMELIGHET.

For å skape det forbløffende, må du gjøre det på den vanskelige måten. Det er derfor – da vi utviklet vår første bil, LS 400 – vi ga 60 designere og 1400 ingeniører oppgaven å skape en ekstraordinært raffinert sedan som ville revolusjonere luksusbilmarkedet ved lanseringen i 1989. Nye LS er ikke mindre bemerkelsesverdig. Den bygges på verdens mestvinnende fabrikk, og hele 3 000 forbedringer har blitt gjort på bilen. På innsiden har den verdens bredeste multimediaskjerm, et nyskapende klimaanlegg og avansert kollisjonsvernteknologi. Den er utrolig komfortabel og morsom å kjøre, og er nå tilgjengelig som en F SPORT-modell, og den er – ganske enkelt – den mest raffinerte Lexus-sedanen som noensinne er laget. Å kjøre i LS innebærer en helt spesiell følelse. Den er litt av et blikkfang med sin dristige design som omfatter en ikonisk, krominnfattet 'spindelgrill'. Den nye LS 600h L er også den første Lexus-modellen som innfører LED for alle utvendige lys, inkludert hovedlys, tåkelys og bakre kombinasjonslys.

For hovedlysene, utviklet utviklingsteamet den karakteristiske Lexus 3-lampedesign. At kjørelysene er plassert høyere enn fjernlyset skaper et dynamisk utseende. Dette er også den første Lexus-modellen som har LED blinklys, med 12 dioder i hver. Nye LS er også verdens mest stillegående luksussedan, med en ‘taleforståelsesindeks’ på nesten 100 % ved 100 km/t, slik at du kan nyte avslappet konversasjon i fart. I vår søken etter stillhet snudde vi hver eneste sten. Ved å perfeksjonere en ny lasersveiseprosess for å gjøre chassiset enda stivere, reduserte vi vibrasjonene betydelig. Vindstøy er også redusert takket være en nesten flat undervogn og ørsmå vinger montert på frontdørrammen og baklysene. For å redusere hjulstøy, utviklet vi hjul med spesialfelger med et hult kammer som absorberer dekkstøy og optimaliserer bilens akustiske dempematerialer. Til slutt justerer COMFORT-modus på den nye kjøremodusvelgeren luftfjæringen for å gi en jevnere og mer avslappet kjøretur.

ls 600h l hideki watanabe

ETT AV HOVEDKONSEPTENE FOR DENNE BILEN ER DET VI HAR KALT "MENNESKESENTRERT TEKNOLOGI". DETTE HANDLER OM PERFEKT GJESTFRIHET SOM SØRGER FOR AT KUNDENES BEHOV BLIR UMERKELIG FORUTSETT. VI VIL AT DU SKAL FØLE DEG VELKOMMEN OG AVSLAPPET HJEMME I NYE LS.

Hideki Watanabe , Sjefsingeniør for LS

BILENS FUNKSJONER

BLI BEDRE KJENT MED LS 600h L

Inne i LS 600h L - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Den nye LS 600h L leverer ytelser som tar pusten fra deg, men er likevel utrolig effektiv for en stor, prestisjefylt bil. Med en 5,0-liters V8-bensinmotor og en elektromotor på 224 DIN hk, leverer denne nyeste Lexus Hybrid Drive 445 DIN hk utrolig raffinert effekt med permanent firehjulstrekk. Bak rattet vil du kunne nyte rask akselerasjon, med CO2-utslipp på bare 199 g/km. Eller du kan bytte til Electric Vehicle-modus for nesten lydløs kjøring og null utslipp. Med Drive Mode Select kan du velge mellom modusene ECO, NORMAL, COMFORT, SPORT S, SPORT S+ eller EV (Electric Vehicle) for nesten lydløs kjøring og null utslipp.

Kjøre LS 600h L - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Den nye LS 600h L leverer ytelser som tar pusten fra deg, men er likevel utrolig effektiv for en stor, prestisjefylt bil. Med en 5,0-liters V8-bensinmotor og en elektromotor på 224 DIN hk, leverer denne nyeste Lexus Hybrid Drive 445 DIN hk utrolig raffinert effekt med permanent firehjulstrekk. Bak rattet vil du kunne nyte rask akselerasjon, med CO2-utslipp på bare 199 g/km. Eller du kan bytte til Electric Vehicle-modus for nesten lydløs kjøring og null utslipp. Med Drive Mode Select kan du velge mellom modusene ECO, NORMAL, COMFORT, SPORT S, SPORT S+ eller EV (Electric Vehicle) for nesten lydløs kjøring og null utslipp.

Sikkerhet i LS 600h L - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Nye LS leverer uovertrufne sikkerhetsytelser, dag og natt, takket være banebrytende teknologier som A-PCS ("Advanced Pre-Crash Safety"). For første gang tilgjengelig på en Lexus er vårt siste A-PCS det mest avanserte systemet i bransjen i dag, og det kan til og med registrere fotgjengere i veibanen. Førerovervåkning er også installert og vil varsle deg hvis du blir trett, mens kjørefelthjelpsystemet ("Lane Keeping Assist") hindrer deg i å drive ut av kjørefeltet. Blindsonemonitoren bruker radar til å varsle deg om ubemerkede kjøretøy når du skifter kjørefelt, og det bakre kollisjonsvernsystemet ("Rear Pre-Crash") aktiverer nakkestøttene for å redusere nakkesleng i tilfelle påkjørsel bakfra. For sikrere kjøring i mørket viser Lexus Night View infrarøde bilder av veien forut på den 12,3 tommer store skjermen. Til slutt vil det adaptive fjernlyssystemet (AHS) – en nyvinning fra Lexus – aktivere lukkere inne i frontlysene for delvis å skjerme for lys som kan blende møtende førere.

Åtte kollisjonsputer (10 kollisjonsputer med oppgraderingspakken for baksetet) og forhåndsstrammere til bilbeltene bidrar til å beskytte passasjerene i bilen, og vårt avanserte kollisjonsvernsystem ("Advanced Pre-Crash Safety") varsler ikke bare om mulige farer, men iverksetter også ved behov tiltak for å unngå sammenstøt.

Adaptiv fartsholder

ADAPTIV FARTSHOLDER

Adaptiv fartsholder leveres med vårt kollisjonsvernsystem, da den bruker det samme systemet med millimeterbølgeradar. Akkurat som et vanlig fartsholdersystem opprettholder det en forhåndsinnstilt hastighet for bilen. Men takket være radaren, kan systemet registrere et kjøretøy foran som kjører langsommere. Systemet reduserer deretter hastigheten ved å slippe gassen eller aktivere bremsene.

Du kan angi en bestemt avstand mellom deg og bilen foran, og systemet vil holde den ved å tilpasse hastigheten til bilen foran. Straks veien er klar igjen, sørger den adaptive fartsholderen (ACC) for at bilen jevnt og behagelig gjenopptar den opprinnelige farten (0-170 km/t).

Passasjerbeskyttelse

PASSASJERBESKYTTELSE

Lexus gjør alt de kan for å hindre ulykker ved å inkorporere avansert kollisjonsvernteknologi (selv om dette aldri er en erstatning for forsiktig kjøring). Vi har gjort alt for å beskytte føreren og hver enkelt passasjer fra alle sider dersom det verste skulle skje. Faktisk mer enn overgår sikkerhetstiltakene som er bygget inn i LS, alle krav verden over.

Alle om bord er beskyttet av opptil elleve (med avslappingssetet) kollisjonsputer - inkludert totrinns fører/forsetepassasjer puter og knekollisjonsputer. Forsetepassasjeren er ytterligere beskyttet mot skader av en nyskapende tokammers kollisjonspute som er designet for å beskytte de utsatte ansiktsområdene. En revolusjonerende baksetekollisjonspute er også tilgjengelig. Den er unik i denne bilklassen, og den blåser opp fronten av setebasen for å hindre at passasjeren sklir fremover.

I tillegg reduserer en unik hodestøtte- og seteryggdesign nakkebevegelsene – noe som reduserer sjansen for nakkeslengskader. Dersom et sammenstøt er nært forestående (dvs. at det registreres av den bakre millimeterbølgeradaren som er montert i den bakre støtfangeren), beveger de fremre nakkestøttene seg opp og frem for å gi ekstra støtte og på den måten redusere risikoen for nakkeslengskader.

Dashbord og konsoll

DASHBORD OG KONSOLL

Den er utstyrt med verdens mest avanserte teknologi, og LS leverer en forbløffende ‘Omotenashi’-velkomsthilsen (den japanske gjestfrihetsånden). Når du nærmer deg, med den elektroniske smart nøkkelen i lommen eller håndvesken, aktiveres lysene i dørspeilene og den analoge LED-klokken (med en GPS-funksjon som justerer seg til den lokale tidssonen) og begynner en sofistikert velkomsthilen. Når du har satt deg, trykker du på startknappen og en vakker animasjon begynner på sentraldisplayet, mens det behagelige lyset flyter mykt langs dashbordet. Imidlertid er dette bare begynnelsen. På innsiden kan du slappe av med et 19-høyttalers Mark Levinson® lydanlegg eller se en DVD- eller Blu-ray®-plate på en 9-tommers videoskjerm.

Førersetet i den nye LS er et forbløffende sted å være. Ditt første kontaktpunkt er det vakkert formede rattet og girspaken i aluminium. Perfekt plassert for en avslappende kjøretur, kan verdens største 12,3-tommers sentraldisplay betjenes med stemme eller fjernkontroll. Skjermen kan deles slik at du kan få samtidig informasjon som kart/lydanlegg eller Lexus Night View/kart. Den viser også bilder fra et ryggekamera for problemfri rygging.

Intelligent lyssystem

INTELLIGENT LYSSYSTEM

Vårt nye adaptive fjernlyssystem ("Adaptive High Beam System") bruker et lysfølsomt kamera til å registrere frontlysene på møtende kjøretøy og baklysene på dem foran, og systemet skjermer automatisk deler av lysstrålen med lukkere, slik at andre førere ikke blendes.

Interiørkomfort

INTERIØRKOMFORT

På innsiden byr LS på uslåelig raffinement. For å gjøre det enkelt å komme inn, skyves førersetet automatisk tilbake og rattet trekkes inn. Multijusterbare bakseter med korsryggmassasjefunksjon og sommerfuglformede nakkestøtter er standard. Det bakre midtarmlenet har en LCD-skjerm for innstilling av bakre klimasone, styring av lydanlegget og betjening av bakre gardin.

‘Climate Concierge’ er nok en verdensnyhet fra Lexus i nye LS. Dette integrerte systemet overvåker konstant temperaturer inne i og utenfor bilen, og det justerer kupé-, sete- og rattemperatur automatisk. Prisvinnende Lexus nanoe®-teknologi frigjør også mikroskopiske, negativt ladde ioner som frisker opp kupéluften og fukter hud og hår.

LS 600h L kan leveres med en avslappingssete som kan lenes 45 grader bakover og er utstyrt med en forlenget lår- og fotstøtte. Seteryggen inkorporerer åtte luftlommer som utfører 'Shiatsu'-akutrykkmassasje – og du betjener det hele med fjernkontrollen. Med 4- eller 5-seters konfigurasjonen har du også infrarøde sensorer som registrerer kroppstemperaturen til baksetepassasjerene og justerer klimaanlegget og setekjøling/-varming deretter.

Fjæring

FJÆRING

Den bemerkelsesverdige balansen og kvikkheten til LS er et resultat av bildesign i mesterklasse. Men følelsen av samhørighet som føreren føler med denne inspirerende sedanen skyldes delvis den lette, multilink-luftfjæringen i aluminium – både foran og bak. Denne er kombinert med kraftige, pneumatiske støtdempere som bidrar til eksepsjonelle kjøreegenskaper og kjørekomfort. Adaptiv variabel fjæring gjør at føreren kan fininnstille kjøreegenskapene ved hjelp av Drive Mode Select. Å kjøre LS er å oppleve en feilfri flyt og en følelse av total kontroll.

Dynamisk kontroll

DYNAMISK KONTROLL

Når du kjører nye LS vil du nyte en dyp følelse av samhørighet med en bil som både er nydelig balansert og svært dynamisk. Det utrolig stive chassiset (bygget ved hjelp av ny lasersveising og luftfartsinspirert limteknologi) kombineres med luftfjæring for å gi eksepsjonelt presise kjøreegenskaper og komfort. Spissteknologisk VDIM ("Vehicle Dynamics Integrated Management") er montert som standard, mens den variable styreutvekslingen justeres i henhold til hastigheten. I en nødssituasjon justeres den automatisk for å hjelpe deg med å styre deg bort fra fare.

Aerodynamikk

AERODYNAMIKK

Nye LS har klasseledende aerodynamikk, takket være detaljer som en nesten flat undervogn og ørsmå vinger montert på frontdørrammen og baklysene. De ble først sett på F1-racerbiler, og disse små vingene skaper lufthvirvler som er med på å trekke luftstrømmene innover for å bedre måten LS skjærer gjennom luften på. Dette øker ikke bare stabilitet og kjøreegenskaper, men forbedrer også drivstoffeffektivitet og reduserer vindstøy.

Vi har også gjort alt for å hindre at vindsusen kommer inn i bilen. Laminert glass av førsteklasses kvalitet, vindusrammelister og tette pakninger sørger for superb isolasjon. Dette bidrar også til at støyen ikke trenger inn, slik at passasjerene kan nyte en enda fredeligere reise. Det er denne samlede kombinasjonen av et spennende ytre med et rolig interiør som gjør LS til en bil som det er en absolutt nytelse å kjøre.

Kollisjonsvern

KOLLISJONSVERN

For første gang tilgjengelig på en Lexus er vårt siste A-PCS ("Advanced Pre-Crash Safety") det mest avanserte systemet i bransjen i dag, og det kan til og med registrere fotgjengere i veibanen. En datamaskin bruker data fra millimeterbølgeradar, et stereokamera og infrarøde prosjektorer i frontlysene til en kontinuerlig beregning av kollisjonsrisikoen foran bilen. Hvis risikoen er høy, varsles føreren, og bremsetrykket økes. Hvis en kollisjon vurderes som uunngåelig i hastigheter opptil 40 km/t, aktiveres bremsene automatisk for å stanse bilen og setebeltene foran strammes.

Mark Levinson audio

MARK LEVINSON® AUDIO

Mark Levinson er en av verdens mest ettertraktede produsenter av avansert lydutstyr. Siden 1972 har deres omdømme for å produsere ren musikkgjengivelse vært legendarisk, på samme måte som systemene deres har en nærmest uhyggelige evne til å reprodusere subtile lyder og nyanser uten å legge til eller trekke fra noe i det opprinnelige lydbildet. Mark Levinson bygde selv miksepulten som ble brukt på Woodstock i 1968 og har siden den gang fått et omdømme som grunnleggeren av avansert lydutstyr.

Til tross for forsøk fra flere produsenter av luksusbiler, er vi de eneste som leverer Mark Levinsons utstyr med den ultrahøye kvaliteten. Da Lexus-bilene er vitenskapelig utviklet for å by på svært raffinert og stillegående kjøring, leverer de et perfekt lydmiljø som gir lydopplevelse som en "konsertsal i bilen". Mark Levinson-systemet i hver Lexus-modell er nøyaktig optimalisert, komponentene er justert, høyttalerne er plassert og finjustert for å tilpasses et unikt lydmiljø.

Det er blant verdens fineste bilunderholdningssystemer, og et uovertruffent 19-høyttalers Mark Levinson® Reference Surround-system er ekstrautstyr på LS 460-modeller. Med dette kan passasjerene nyte perfekt 7.1-kanals surroundlyd. Bluetooth® mobiltelefontilkobling, AUX-kontakt, USB-port for bruk med iPhone® eller mediaspillere er også installert. Når LS står stille, kan du også vise DVD-filmer på bilens 12,3-tommers skjerm med levende, klart definert lyd.

Setetrekk- og dekorvalg

SETETREKK- OG DEKORVALG

Du kan tilpasse det fint bearbeidede interiøret i LS til din egne, individuelle smak. Det er fem skinntrekkalternativer – svart, mykhvitt, topasbrunt, lyst grått eller elfenben. Det er også et utvalg distinkte dekordesign: brun ask (matt finish), mørkebrunt valnøttre, sort/grått tre (Shimamoku), gyllenfarget ask og bambus.

Hybrideffekt

HYBRIDEFFEKT

LS 600h L har fordelen av over 10 år med lederskap innen hybridteknologi som gir forbløffende ytelser. Den nyskapende Lexus Hybrid Drive en presisjonsutviklet 5-liters, direkteinnsprøytet V8-bensinmotor med en kraftig elektromotor, noe som gir forbløffende resultater. Med en samlet effekt på 445 DIN hk er akselerasjonen 0 – 100 km/t på bare 6,1 sekunder og er fullstendig sømløs. Drivstofforbruket er redusert betydelig til 8,6 l/100 km. Og CO2-utslippene er bare 199 g/km – langt under det som kan ventes av en bil i denne klassen. I tillegg kan LS også skifte til ECO-modus – noe som omprogrammerer gassen og klimaanlegget til å spare bensin og redusere utslippene ytterligere.

"Hjernen" i LS er en avansert effektkontrollenhet ("Power Control Unit" - PCU), som overvåker energihåndteringen for denne unike, fullhybride motoren. I EV-modus ("Electric Vehicle"), produserer bilen null CO2- eller NOx-utslipp, bruker ikke bensin og er nesten helt lydløs. PCUen kobler som standard inn denne modusen når du slår på motoren eller kjører i lav hastighet. Men etter hvert som du øker farten, kobles bensinmotoren inn uten merkbar overgang, og de to drivverkene samarbeider på en harmonisk måte. I høyere hastigheter gir den kraftige elektromotoren et jevnt og spontant ekstra dreiemoment under akselerasjon. Hybridbatteriet trenger aldri å lades opp, da bevegelsesenergien fanges opp under nedbremsing eller hastighetsreduksjon. Denne energien konverteres så for å lagres i batteriet.

LS nyter også godt av et permanent firehjulstrekksystem som sørger for forbedret veigrep og håndterer selv de mest utfordrende kjøreforholdene. Hybrid Drive-transmisjonen omfatter en elektromotor, generatoreffekt, en effektfordelende planetgirmekanisme og turtallsreduserende giring i én, kompakt lettvektsenhet som ikke er større enn en konvensjonell automatgirkasse.

Alt i alt er LS 600h L en teknologisk bragd som bare kunne være et resultat av den overlegne biltekniske oppfinnsomheten til Lexus.

INGEN SAMSVAR

Det er ingen kjøretøyfunksjoner som samsvarer med søket. Vennligst utvid søket og prøv igjen.

ls 600h l hideki watanabe

VI BESTEMTE OSS FOR AT DEN NYE LS-MODELLEN SKULLE VÆRE ET KREATIVT AVVIK FRA DEN TRADISJONELLE NORMEN. VI TOK SIKTE PÅ EN BIL SOM ER USEDVANLIG AVANSERT OG INTELLIGENT, OG SOM SAMTIDIG APPELLERER STERKT TIL SANSENE OG FØLELSENE.

Hideki Watanabe , Sjefsingeniør for LS

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER