concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

NX 300h

OPPDAG FORBLØFFENDE URBAN DESIGN, NESTE GENERASJON LEXUS HYBRID-DRIVVERK OG EN DYNAMISK F SPORT-MODELL.


Drivstofforbruk, blandet kjøring (l/100 km) 5,1
Akselerasjon 0-100 km/t 9,2
Maks. hastighet (km/t) 180

FRA kr 521 600

INNTA KOMFORTSONEN

BELØNNINGEN FOR Å VELGE ANNERLEDES

NX 300h er et ideelt valg for alle som ønsker seg en premium SUV i kompaktklassen. Særlig hvis man legger stor vekt på høy komfort, raust utstyrsnivå og et design som skiller seg ut. Med hybrid motorisering, 197 hk og intelligent firehjulsdrift er NX 300h som skapt for det norske markedet. Den kan for øvrig trekke tilhenger på inntil 1500 kilo. Hybridteknologien sørger for beskjedent forbruk og lave utslipp – ikke bare av CO2, men også av helseskadelig NOx.

Vår nye kompakt-SUV er en ultrakomfortabel by- og landeveiscruiser som inviterer til en avslappet kjørestil. Du vil merke at den er bemerkelsesverdig stillegående, og at du sitter behageligere enn de fleste andre steder.

OPPGRADER LUKSUSOPPLEVELSEN

På et begrenset antall biler tilbyr vi nå NX 300h med ekstrautstyrspakker til svært fordelaktige priser.

Oppgrader til Comfort, Business, Sport, Executive, F Sport, F Sport S eller Luxury. Få med tilleggsutstyr verdt 30 000,- uten tillegg i prisen.

NX Sport

NX SportEdition EU Cutout

GLED DEG OVER EN FØRERFOKUSERT COCKPIT, PLUSS
LEXUS-RAFFINEMENT I VERDENSKLASSE

Den drives av Lexus Hybrid Drive, og dette blikkfanget av en bil er vakkert ferdigstilt av våre japanske «Takumi»-håndverkere. Det komfortable interiøret omfatter en «spindelgrill»-inspirert midtkonsoll, analog klokke, subtil belysning og avansert Lexus Navigation-teknologi.

På utsiden vil 18-tommers svarte lettmetallfelger og en slående crossoverdesign garantert tiltrekke seg oppmerksomhet.

NX300h SportEdition Features AlloyWheels 300x220 1

18-TOMMERS LETTMETALLFELGER

Disse dramatisk utformede svarte felgene er standard, noe som gir din NX en følelse av sofistikert sportslighet.

NX300h SportEdition Features WelcomeIllumination

VELKOMSTBELYSNING

Diskrete lys på dørhåndtakene ønsker deg velkommen når du nærmer deg bilen med nøklene i lommen eller vesken.

NX300h SportEdition Features LexusNavigation

LEXUS NAVIGATION

NX 300h Sport kan utstyres med Lexus Navigation (ekstrautstyr). Den er rask, brukervennlig og byr på en mengde ulike kartalternativer.

NX300h SportEdition Features HeatedSeats

OPPVARMEDE SETER

I kombinasjon med Tahara-setetrekk kan NX 300h Sport leveres med oppvarmede forseter, noe som skaper en luksusfølelse om vinteren.

NX300h SportEdition Features LEDLight

LED-LYKTER

LED-nærlys og halogenfjernlys som understrekes av L-formede LED-kjørelys er standardutstyr som gir deg bedre sikt.

nx 300h takeaki kato

MED NYE NX 300h SATTE VI OSS SOM MÅL Å SKAPE EN CROSSOVER SÅ SKARP OG DISTINKT AT DU STRAKS VIL ØNSKE Å KJØRE DEN.

Takeaki Kato , Sjefsingeniør for NX 300h

BILENS FUNKSJONER

BLI BEDRE KJENT MED NX 300h

Å kjøre NX 300h - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Med sin dristige spindelformede grill, distinkte former og særpregede LED-lys er NX 300h en SUV som skiller seg ut. Den er nesten like mye moderne kunst som en bil, mener noen. For å skape de skarpe, men likevel flytende karosserilinjene, lot designerne seg inspirere av den intrikate skjønnheten i smeltet metall.

NX 300h leverer 197 hybride hestekrefter med superjevn effekt. CO2-utslippet ved blandet kjøring er likevel bare 117 g/km, og drivstofforbruket fra 5,1 l/100 km (gjelder NX 300h Comfort).

Inne i NX 300h - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Du sitter høyt hevet over de fleste andre i trafikken, og kan nyte utsikten fra de svært komfortable setene. S-Flow-klimaanlegget sørger for friskt innemiljø i alle typer vær. For enkel manøvrering kan NX 300h leveres med panoramavisning; føreren ser bilder fra fire frittstående kameraer på panoramavisningsskjermen, noe som forenkler manøvreringen i trange kjøresituasjoner. Kameraene befinner seg på frontgrillen, sidespeilene (kameraene virker også når speilene er brettet inn) og bakluken – med skjermbaserte digitale retningslinjer for problemfri manøvrering.

Med den nye NX 300h får du også mulighet til å nyte godt av det aller siste innen multimediateknologi. Dette omfatter Lexus Premium Navigation og Lexus Connected Services som Google Street View®.

Sikkerhet i NX 300h - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Nye NX 300h er utviklet for å redusere førertretthet, blant annet ved hjelp av den ekstra brede projeksjonsskjermen (Head Up Display) som vises på frontruten foran føreren. Den bidrar til at du lettere kan konsentrere deg om veien foran deg. Flere av modellene leveres med "filassistent", som holder bilen i riktig fil, og automatisk fjernlys som blender ned ved behov. Kollisjonsvernsystem er også standard på noen av modellene. Det benytter millimeterbølgeradarteknologi for å registrere gjenstander forut. Systemet aktiverer bremsene og strammer setebeltene hvis det er påkrevet. Og dersom bilen skulle bli involvert i en kollisjon, vil du og passasjerene være beskyttet av en kraftig sikkerhetscelle og åtte kollisjonsputer.

Valg av kjøremodus

VALG AV KJØREMODUS

Med Drive Mode Select kan du tilpasse bilens ytelser til humør og kjørestil ved hjelp av moduser som går fra ECO til SPORT S+. I tett trafikk og i eksempelvis parkeringshus kan du svitsje til EV-modus (Electric Vehicle) og kjøre helt utslippsfritt. Det kraftige chassiet og adaptiv fjæring sikrer komfortable og presise kjøreegenskaper, mens den intelligente firehjulsdriften E-FOUR sørger for trygghet og fremkommelighet under alle forhold.

Lexus håndverk

LEXUS HÅNDVERK

NX 300h bygges ved Lexus' prisbelønte Kyushu fabrikkanlegg, en garanti for nøyaktighet og kvalitet i alle detaljer. Alt du tar i formidler en følelse av kvalitet, fra det skinntrukne rattet og de forsseggjorte sømmene til de elegant utformede metalldetaljene.

EURO NCAP – 5 STJERNER

EURO NCAP
5 stjerner

Lexus NX 300h er blitt tildelt toppscore med 5 stjerner i den prestisjefylte Euro NCAP. Resultatet for alle de testede områdene var langt over minimumskravet for å oppnå fem stjerner. Dette gjør NX 300h til en av de sikreste bilene i sin klasse.

Projeksjonsskjerm i farger

PROJEKSJONSSKJERM I FARGER

Kjøredataene projiseres i farger, direkte på frontruten. Det ekstra brede 6.2" Head-Up Displayet lar deg sjekke data som navigasjonskommandoer eller lydinnstillinger uten at du tar blikket fra veien.

Innteriørluksus

INTERIØRKOMFORT

De innbydende forsetene er ekstra ergonomiske og komfortable takket være produksjonsprosessen med ‘integrert formtilpasning’, en teknologi som først ble introdusert på våre F SPORT-modeller. Denne motorsportinspirerte teknologien gir bedre komfort og sidestøtte enn konvensjonelle setepolstringsmetoder.

NX 300h byr på romslig benplass både foran og bak. Den kan leveres med elektrisk justerbare forseter i åtte retninger for ekstra komfort. Korsryggstøtte og minneinnstillinger er også tilgjengelig.

Seteputenes form og fasthet er optimalisert for å redusere trykket på det følsomme hofteområdet.

Et praktisk 60:40-delt nedfellbart baksete er standard på NX 300h-modellen. Det gjør det mulig å frakte større gjenstander som for eksempel en sykkel eller et surfebrett. Når alle baksetene er lagt ned, er det plass til enda større gjenstander.

Om ønskelig kan du oppgradere til en helelektrisk mekanisme for nedlegging av seteryggen. Baksetepassasjerene kan dessuten justere seteryggene for ekstra komfort.

Passasjersikkerhetscelle / 8 kollisjonsputer

PASSIV SIKKERHET

Passasjerene beskyttes av en ekstremt kraftig sikkerhetscelle og åtte kollisjonsputer. Fører og frontpassasjer beskyttes av totrinns hodekollisjonsputer, i tillegg til knekollisjonsputer og sidekollisjonsputer. Sidegardinkollisjonsputer går langs hele lengden på begge sider og gir dermed beskyttelse også for baksetepassasjeren. Alle bilbeltene, unntatt det i midten bak, er utstyrt med forstrammere. Dette høye sikkerhetsnivået er standardutstyr i NX 300h.

Forsetene er designet for å redusere faren for nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra. Forsterkede seterammer lar torsoen synke inn i seteryggen, mens den fremoverrettede plasseringen av nakkestøtten støtter hodet effektivt.

Kjøreytelser

KJØREEGENSKAPER

For å sikre presise kjøreegenskaper på alle typer vei ble NX 300h testet og finjustert i verdens mest avanserte kjøresimulator. Deretter ble den kjørt mange hundretusen kilometer under de tøffeste forhold både i arktiske og ørkenlignende klimaer.

NX 300h utrolig myk og raffinert å kjøre. Avansert lasersveising og karosserilim-teknikker gjør NX 300h ekstremt stiv. Det har resultert i en svært sterk bil med raffinerte kjøreegenskaper. Med en kompakt MacPherson frontfjæring og avansert "double wishbone" bakfjæring har NX et optimalt veigrep, sedanlignende svingegenskaper og suveren retningsstabilitet. Med adaptiv fjæring (ekstrautstyr) får du en enda mer dynamisk kjøreopplevelse. Systemet kontrollerer intelligent dempingen av alle fire hjul. Det forbedrer kjørekomforten og øker kjørestabiliteten.

Avansert teknologi

AVANSERT TEKNOLOGI

Når du nærmer deg bilen med nøkkelen i lommen, lyser samtlige fire dørhåndtak opp med et mykt og diskret lys. En hyggelig og praktisk velkomsthilsen i mørke kvelder. Ved berøring låses dørene opp.

Nye NX 300h har en rekke teknologiske finesser du vil sette pris på i hverdagen. For eksempel den ”intelligente” kupétaklampen som lyser opp når den merker at hånden din nærmer seg i mørket, og bagasjeromsdøren som husker hvor mye du pleier å åpne den. Det vakkert utformede interiøret er utstyrt med en midtkonsoll som designmessig er inspirert av bilens spindelgrill. Den elegante analoge klokken og interiørbelysningen understreker kupeens raffinement.

Kollisjonsvern (PCS) / Adaptiv fartsholder

KOLLISJONSVERN (PCS) / ADAPTIV FARTSHOLDER

Kollisjonsvern: En millimeterbølgeradar og en egen datamaskin beregner lynraskt risikoen for en kollisjon. Hvis risikoen er høy, varsles føreren med lys- og lydsignaler, og bremsetrykket økes. Hvis en kollisjon vurderes som uunngåelig, aktiveres bremsene automatisk og setebeltene foran strammes.

Adaptiv fartholder: For å bidra til redusert tretthet hos føreren, holder den adaptive fartsholderen (ACC) en konstant avstand til bilen foran, selv om dette kjøretøyet varierer sin hastighet eller stanser helt. Så snart veien er klar, gjenopptar AAC-systemet automatisk den innstilte kjørehastigheten.

Panoramavisningsskjerm

360° MONITOR

For å gjøre kjøringen enklere og sikrere i trange omgivelser er noen av NX-modellene utstyrt med fire kameraer som til sammen gir 360° sikt rundt hele bilen. En panorama-monitor viser et virtuelt 3D-bilde av bilen og gir føreren retningslinjer som forenkler finmanøvrering betraktelig.

S-Flow klimakontroll

KLIMAKONTROLL

Det kraftige, tosoners klimaanlegget er også svært energieffektivt, takket være S-Flow, som på intelligent vis sørger for klimajustering bare til de setene i bilen hvor det faktisk sitter noen.

Dersom bilen er utstyrt med skinnseter kan fører og forsetepassasjer både varme opp og ventilere setene sine. En luksuriøs følelse, særlig når værfoholdene er ekstreme.

For ekstra komfort når bilen har stått ute i kulden, kan rattet varmes opp. Rattvarmen aktiveres med en bryter og slår seg av etter et forhåndsinnstilt tidsrom.

Kjørefeltvarsling / Automatisk fjernlys

KJØREFELTVARSLING / AUTOMATISK FJERNLYS

Kjørefeltvarsling (tilleggsutstyr): Denne nyskapende teknologien bidrar til å hindre føreren fra uforvarende å skjene ut av kjørefeltet. Dette skjer ved hjelp av et lydsignal og automatisk innkopling av en kortvarig korrigerende styremanøver.

Ved kjøring i mørke bruker Automatisk fjernlys (tilleggsutstyr) et kamera til å registerere lysene til en møtende eller forankjørende bil. Automatikken sørger for å skifte til nærlys, slik at du unngår å blende andre bilførere.

Lexus Hybrid Drive

LEXUS HYBRID DRIVE

Med siste generasjon Lexus Hybrid Drive – som umerkelig mikser effekten fra den 2,5-liters bensinmotoren med elektromotorene – er NX 300h utrolig fleksibel og stillegående. Samtidig er den like enkel å kjøre som en konvensjonell luksusbil. Med totale ytelser på 197 hk bruker den bare 5,0 l/100 km drivstoff. Regenerativ bremsing sørger for lading av batteriet. Ingen annen lading er nødvendig.

Å STARTE OPP OG KJØRE

Fra oppstart kan elektromotorene alene drive NX 300h i opptil 65 km/t, helt uten bensinforbruk og utslipp – og nærmest lydløst.

NORMALE KJØREFORHOLD

I hastigheter over 65 km/t (og ved kraftig akselerasjon) koples bensinmotoren inn, men den får fortsatt assistanse fra elektromotoren ved behov. Gjennom optimal fordeling mellom de to kraftkildene, leverer NX 300h behagelig og sømløs kjøreglede – i tillegg til lave utslipp og beskjedent drivstofforbruk.

FULL AKSELERASJON

Under kraftig akselerasjon vil elektromotorene umiddelbart supplere bensinmotoren. Sammen leverer de et skikkelig momentskyv som gir kraftig lineær akselerasjon akkurat når du trenger det.

FARTSREDUKSJON, STANS, BREMSING

Når du reduserer hastigheten eller stanser, kuttes bensinmotoren, slik at forbruk og utslippene blir null. Brems eller ta foten av gasspedalen, og den regenerative bremsingen utnytter bevegelsesenergien som går tapt i konvensjonelle biler. Den konverteres til elektrisk energi som lagres i hybridbatteriet. All lading skjer automatisk.

Mark Levinson® Premium Audio

MARK LEVINSON® PREMIUM AUDIO

NX 300h kan leveres med et fantastisk 14-høyttalers Mark Levinson® Premium Surroundsystem med GreenEdge™-teknologi. Dette lydanlegget er skreddersydd for de akustiske egenskapene i NX 300h. Det leverer en uovertruffen 7.1-kanals digital lydopplevelse som forsterkes av Clari-Fi™ som gjenoppretter lyd som går tapt ved MP3 digital komprimering.

Juvellignende trippel-‘L’ LED-hovedlys

JUVELLIGNENDE TRIPPEL-L LED-HOVEDLYS

De juvellignende LED-hovedlysene benytter samme lyskilde både for nær- og fjernlys. På F SPORT- og Luxury-versjonene er LED-kjørelysene L-formede for ytterligere å forsterke bilens aura.

Baklysene består av LED-lamper som til sammen utgjør Lexus-logoens L-form. Takket være en ekstra lyskilde under bakluken fremstår baklysene helhetlige og uten ”glippe”. Såkalt "thick-wall" støpeteknologi gir et krystallaktig inntrykk, og bidrar til å gi baklyktene særpreg også når lysene ikke er tent.

LED-tåkelysene foran – med en nyskapende kurvelysfunksjon – står i stil med spindelgrillen og kjørelysene. De bidrar også til å redusere bilens totale energiforbruk.

E-Four

E-FOUR

Firehjulsdrift er standard på NX 300h. Det intelligente E-FOUR systemet sørger for sømløse ytelser og solid veigrep. E-FOUR omfatter en elektromotor på 68 hk som er montert på bakakselen, og som lynraskt bidrar med ekstra krefter når det trengs.

Berøringsskjerm

BERØRINGSSKJERM / MULTIMEDIA

Uansett hvor travelt du har det, holdes du alltid informert og oppdatert i NX 300h. Med nyskapende teknologi som den trådløse laderen, som lader mobilbatteriet når telefonen er plassert i konsollboksen. Eller den intuitive berøringsskjermen som sørger for sømløs tilgang til Lexus Premium Navigation og tilknyttede tjenester. Disse byr på tjenester som Online Search, Google Street View® , Panoramio® eller Connected Traffic.

Antispinnkontroll / Stabilitetskontroll

ANTISPINNKONTROLL / STABILITETSKONTROLL

Antispinn bedrer veigrepet til NX 300h, særlig ved oppstart eller akselerasjon på ujevnt eller glatt underlag. Korrigerende tiltak iverksettes straks risiko for hjulspinn oppdages, slik at veigrepet opprettholdes.

Stabilitetskontrollen hjelper til med å hindre tap av kontroll, særlig i høyhastighetskurver eller når bilen begynner å skli. Stabiliteten forbedres, og systemet sørger for at bilens hastighet reduseres ved selektiv anvendelse av bremsene og/eller effektreduksjon.

Blindsonemonitor

BLINDSONEMONITOR / RYGGEALARMFUNKSJON

Radarenheter som er montert i bakre støtfanger registrerer kjøretøy i tilstøtende kjørefelt som ikke dekkes av sidespeilene. Hvis føreren varsler om bytte av fil og et kjøretøy kommer inn i blindsonen, vil blindsonemonitoren straks aktivere et varselsignal i det relevante sidespeilet.

Ved rygging, for eksempel på en travel parkeringsplass, vil ryggealarmfunksjonen RCTA (Rear Cross Traffic Alert) bruke blindsonemonitorradaren til å registrere kjøretøyer som nærmer seg området bak bilen som det er vanskelig å se. Når et kjøretøy registreres, varsler RCTA-funksjonen deg med et visuelt signal i sidespeilene samt et lydsignal.

INGEN SAMSVAR

Det er ingen kjøretøyfunksjoner som samsvarer med søket. Vennligst utvid søket og prøv igjen.

HVA ER F SPORT?

nx 300h fsport

DEN ER TRIMMET AV TEAMET SOM UTVIKLET SUPERBILEN LFA OG DEN ULTRASPORTSLIGE RC F. NYE NX 300h F SPORT HAR GENER FRA BEGGE DISSE FANTASTISKE BILENE

Foruten den særpregede sportsstylingen er F SPORT versjonen utstyrt med en rekke detaljer og funksjoner for økt ytelse og kjøreopplevelse. Med adaptiv variabel fjæring som er justerbar for ekstra respons, leverer NX 300h F SPORT myke, men likevel dynamiske kjøreegenskaper.

Utvendig kjennetegnes denne modellen blant annet av 18-tommers lettmetallfelger,
F SPORT-grill og frontspoiler. Innvendig kan du glede deg over et perforert F SPORT skinnratt og svært støttende sportsseter i skinn som er bygget ved hjelp av ‘integrert skumformingsteknologi’. Aluminiumspedaler og karbonliknende detaljer kompletterer sportsinteriøret.

nx 300h fsport thumb 300x220 tcm862 1305950

F SPORT DESIGN

Nye NX F SPORT er umiskjennelig dynamisk, med en dristig og distinkt fremre spindelgrill, spesielle 'L-mesh'-innlegg. Den nedre frontspoileren omfatter en aerodynamisk vinge som gir bedre marktrykk, og en større nedre grillåpning.

For ytterligere å påkalle oppmerksomheten er nye NX F SPORT utstyrt med svarte dørspeil hus. De står i kontrast til den øvrige F SPORT-stylingen og understreker bilens dynamiske prestasjonene.

nx300h fsportfeatures steeringwheel

F SPORT-INSTRUMENTER

På F SPORT versjonen viser en ny G-Sensor bilens langs- og tversgående G-krefter på multiinformasjonsskjermen. Skjermen viser også styrevinkel, gasspedalposisjon og hydraulisk bremsetrykk.

Seats 01 tcm862 1305954

F SPORT-INTERIØR

Et livfullt ”Dark Rose”-skinn setetrekk (med svart taktrekk) er kjennetegnene på interiørfargene i NX F SPORT. Eksklusive nye F SPORT-seter benytter integrated foaming-teknologi for bedre sidestøtte. Sølvfargede karbon lignende detaljer står perfekt til sportspedalene, tersklene og de øvrige F SPORT-interiør elementene. Presise "dobbelt røde" sømmer gir et ekstra dynamisk utseende til setene, dashbordet og girspaken.

nx300h fsportfeatures instruments

F SPORT-RATT

Med sin F SPORT-logo er dette vakkert utformede rattet inspirert av rattet på vår ikoniske LFA superbil. Girspaken er kledd med perforert skinn, og F SPORT-designen matcher rattet og skaper et spennende sportsmiljø.

Suspension 01 tcm862 1305953

F SPORT-FJÆRING

Den er trimmet av teamet som utviklet superbilen LFA og den ultrasportslige RC F. Den nye NX F SPORT-modellen har gener fra begge disse fantastiske bilene. Sportstrimmet fjæring og dempere er standard, men den kan også leveres med adaptiv variabel fjæring og SPORT S+ modus for enda mer engasjerende ytelser.

nx fsport thumb wheel

F SPORT-HJUL

Eksklusivt for F SPORT, med mørk metallic finish, understreker disse svært distinkte lettmetallshjulene med fem doble eiker bilens dynamiske karakter.

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER