concept cars

KONSEPTBILER

Lexus' konseptbiler byr på spennende glimt inn i vår fremtidige designretning.

main menu lexus brand

DESIGN
INNOVASJON

Denne delen profilerer noen av våre mest slående designkonsepter og andre nyvinninger.

hybrid cars

HYBRIDBILER

Det er mange typer hybridbiler, og de har alle én ting til felles.

lexus service

LEXUS-TJENESTER

Finn dine nærmeste Lexus-sentre eller servicestasjoner ved å taste.

Brukte Biler

BRUKTE BILER

Godkjent bruktbil-programmet fra landsomfattende Lexus-forhandlere.

RC F

ALDRI HAR 477 HK VÆRT VAKRERE INNPAKKET.


Drivstofforbruk, blandet kjøring (l/100 km) 10,8
Akselerasjon 0-100 km/t 4,5
Maks. hastighet (km/t) 270

FRA kr 1 268 600

BEAUTY AND BEAST

ALDRI HAR 477 HK VÆRT VAKRERE INNPAKKET

Med 8-sylindret 5-liters motor, kraftige luftinntak, aktiv hekkspoiler og flere komponenter produsert av kullfiber fremstår RC F som "en funksjonell skjønnhet". Det er i hvert fall betegnelsen mekanikerne som skapte den ekstremt potente sportskupeen har gitt den.

Bilens linjelekre og nesten dramatiske look matches perfekt av dens cockpitlignende indre, der hver minste detalj er spesialdesignet.

BILENS FUNKSJONER

BLI BEDRE KJENT MED RC F

A Kjøre RC F - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Den er utviklet for ren glede, og den nye Lexus RC F, er en av de mest forbløffende muskuløse 2+2 sportskupéer som noen gang er laget. Den aggressive stylingen omfatter løpsinspirert aerodynamikk og imponerende 19-tommers smidde lettmetallhjul, mens det skreddersydde interiøret prydes av LFA-inspirerte instrumenter. Under panseret leverer den kraftigste V8-motoren noensinne utviklet av Lexus, sine voldsomme krefter til bakhjulene via en ultrahurtig 8-trinns Sport Direct Shift-automatgirkasse. Under nedgiring vil du oppleve den vanedannende lyden av gassen som «blipper» seg mellom girene, mens en momentvektordifferensial sikrer høyfartskontroll.

Sikkerhet I RC F - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Med Sport-VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) og enorme ventilerte skivebremser er nye RC F utviklet for å hjelpe deg å unnvike fare, mens blindsonevarsling og ryggealarm registrerer kjøretøy du kanskje ikke har sett. Hvis du skulle være så uheldig å kollidere, er du beskyttet av en kraftig passasjersikkerhetscelle, nakkeslengreduserende forseter og åtte kollisjonsputer.

I tillegg til å være utstyrt med det nyeste Sport-VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), er nye RC F utstyrt med enorme bremser som hjelper deg å unngå fare. Nyskapende førerstøttesystemer omfatter blindsonemonitor og ryggealarm. En kraftig sikkerhetscelle for passasjerer og åtte kollisjonsputer er på plass hvis RC F noen gang skulle bli involvert i en kollisjon.

Inne I RC F - Høydepunktene

HØYDEPUNKTENE

Slapp av og føl deg trygg gjennom høyfartskurvene i RC Fs vakkert utformede, høyryggede sportsseter. Inspirert av det siste innen sportsutstyr blir de produsert ved hjelp av en skumteknikk for å gi en svært støttende passform. Instrumentene i RC F representerer en ytterligere utvikling av LFAs unike sentralinstrument – informasjonen som vises omfatter en stor turteller, digitale og analoge hastighetsvisninger, en differensialmoment vektormonitor, en G-kraftmåler og til og med en stoppeklokke. Myke materialer, et presist analogt urverk og LED-lys kompletterer det imponerende interiøret.

19-Tommers Smidde Lettmetallfelger

19-TOMMERS SMIDDE LETTMETALLFELGER

Hjulene på RC F er smidd (ikke støpt) i en prosess som etterligner slagene til en smeds hammer for å kombinere styrke med lett vekt gjennom en forbedret metallstruktur. De ble utviklet i samarbeid med BBS, som leverer til Formel 1, og er produsert i et av verdens mest avanserte produksjonsanlegg for motorsportshjul.

Sportsskinnseter

SPORTSSKINNSETER

Høyryggede seter produseres med Lexus’ integrerte skumteknikk, som innebærer en omsluttende, svært støttende passform. Denne motorsportinspirerte teknologien muliggjør bedre komfort og sidestøtte enn det som er mulig med konvensjonelle setepolstringsmetoder. Seteputenes form og fasthet er optimalisert for å redusere trykket på det følsomme hofteområdet.

Blindsonemonitor

BLINDSONEMONITOR

Radarenheter som er montert i bakre støtfanger registrerer kjøretøy i tilstøtende kjørefelt som ikke dekkes av sidespeilene. Hvis føreren varsler om bytte av fil og et kjøretøy kommer inn i blindsonen, vil blindsonemonitoren straks aktivere et varselsignal i det relevante sidespeilet.

8-Trinns Sds (Sport Direct Shift)

8-TRINNS SDS (SPORT DIRECT SHIFT)

V8-motoren leverer effekten via en 8-trinns SDS sekvensiell girkasse (Sport Direct Shift) med manuell overstyring. Girkassens skiftkontroll er forbedret for å gi presis respons ved selv den minste variasjon i gasspådraget. Velg manuell modus, bruk girhendlene og nyt godt av lynraske sportsytelser. Når du girer ned med hendlene (på bare 0,2 sekunder), vil du høre den unike lyden av gassen som «blipper» mellom girene.

Lexus Premium Navigation

LEXUS PREMIUM NAVIGATION

Med levende 3D-grafikk og mange kartalternativer betjenes den 7-tommers skjermen med berøring eller stemmestyring. Systemet kan til og med generere en QR-kode til smarttelefonen din, slik at du enklere kan nå det endelige bestemmelsessted til fots.

LED Hovedlys

LED HOVEDLYS

Juvellignende, trippel ‘L’ LED-hovedlys bruker samme lyskilde for nær- og fjernlys, og den imponerende auraen til RC F styrkes ytterligere med L-formede LED-kjørelys.

Karbonpakke

KARBONPAKKE

Den trekker veksler på den formingsteknologien for karbonfiber som ble utviklet for vår Lexus LFA-superbil og løpsbilen IS F CCS-R, og RC F «karbonpakke»-modellen er 9,5 kilo lettere enn standardbilen. Karbonfiberelementene omfatter tak, panser og aktiv bakspoiler. Vevde karbonfiberkomponenter oppnår en attraktiv visuell form, mens eksklusiv klarlakk sikrer førsteklasses værbestandighet. I tillegg til å redusere totalvekten, senker også karbonpakken også tyngdepunktet til RC F med 3 mm. Dette bidrar til bedre dynamiske ytelser som oppnås gjennom reduksjon av krengningsmomentet.

Lexus «Takumi» Håndverksmesterskap

LEXUS «TAKUMI» HÅNDVERKSMESTERSKAP

Nye RC F bygges på vårt prisvinnende Tahara-anlegg av Lexus «Takumi»-håndverkere. Med minst 25 års erfaring er hver av dem en ekspert i å oppdage de minste avvik. Du vil registrere deres forbløffende ferdigheter når du for første gang berører de presisjonsutformede lydkontrollorganene eller det vakkert sydde skinnarbeidet. Den glinsende lakken er omhyggelig våtslipt for hånd for å sikre en perfekt finish. Før den endelige testkjøringen vil «Takumien» sjekke hver enkelt bil for jevn gange i et «stillerom» ved hjelp av deres fininnstilte hørsel og en følsom mikrofon som er strategisk plassert i kabinen.

Passasjersikkerhetscelle / 8 Kollisjonsputer

PASSASJERSIKKERHETSCELLE / 8 KOLLISJONSPUTER

I RC F er personsikkerheten ivaretatt med åtte kollisjonsputer. Fører og frontpassasjer blir beskyttet av totrinns hodekollisjonsputer, i tillegg til knekollisjonsputer og sidekollisjonsputer. Sidegardinkollisjonsputer går langs hele lengden på begge sider. Alle sikkerhetsbelter er også utstyrt med forstramming.

Valg Av Kjøremodus

VALG AV KJØREMODUS

Bilens ytelser kan fininnstilles ved hjelp av valg av kjøremodus – Drive Mode Select. ECO-modus reduserer utslipp og sparer drivstoff mens ved daglig kjøring, NORMAL leverer en ideell balanse mellom effekt, økonomi og kjørekomfort. Hvis du vil ha bedre drivverksrespons, skifter du enkelt til modusen SPORT eller SPORT+.

Lfa-Lignende Instrumenter

LFA-LIGNENDE INSTRUMENTER

De helt nye instrumentene i RC F representerer en ytterligere utvikling av LFAs vekslende, kjøremodusavhengige sentralinstrument. Informasjonen omfatter en stor, sentralmontert turteller som endrer seg etter kjøremodusen. Det er også digital og analog hastighetsvisninger, en differensialmoment vektormonitor, en G-kraftmåler, olje- og vanntemperaturmålere, kjørelengdeinformasjon og til og med en stoppeklokke.

Ryggealarm – Rear Cross Traffic Alert

RYGGEALARM – REAR CROSS TRAFFIC ALERT

Ved rygging, for eksempel på en travel parkeringsplass, vil ryggealarmfunksjonen RCTA (Rear Cross Traffic Alert) bruke blindsonemonitorradaren til å registrere kjøretøy som nærmer seg området bak bilen. Noe som er spesielt nyttig når det kommer biler som er vanskelig å se selv. Når et kjøretøy registreres, varsler RCTA-funksjonen deg med et visuelt signal i sidespeilene og gir et lydsignal.

Førerfokusert Cockpit

FØRERFOKUSERT COCKPIT

Den førerfokuserte cockpiten i nye RC F vil sørge for å holde deg fullstendig avslappet og konsentrert på veien eller banen forut. Bak det vakre skulpturerte rattet, byr de behagelige forsetene på opptil 8 elektriske justeringer.

Mark Levinson® Premium Audio

MARK LEVINSON® PREMIUM AUDIO

RC Fs 17-høyttalers, 835 Watt Mark Levinson® Premium Surround-system er skreddersydd til kabinens akustiske egenskaper. Det leverer en uovertruffen 7.1-kanals digital hjemmekinoopplevelse som forsterkes av Clari-Fi™ som gjenoppretter lyd som går tapt ved MP3 digital komprimering.

Håndbygget V8-Effekt

HÅNDBYGGET V8-EFFEKT

Håndbygget og trimmet med stetoskop på vårt Tahara-anlegg utvikler denne utrolige 5,0-liters V8-motoren 477 DIN hk og et dreiemoment på mer enn 520 Nm. Sylindertoppen og alle bevegelige deler er designet for å yte økt maksimumeffekt ved høye turtall. Avansert lydteknikk skaper en dyp, resonant tone opptil 3000 opm, og en behagelig, mer høyfrekvent tone når turtallet stiger over 6000 opm under hard akselerasjon. Og viktig nok, for første gang i en høyytelsesmotor fra Lexus, benytter RC F Atkinson-syklus ved landeveishastigheter for bedre drivstofføkonomi.

Ryggekamera

RYGGEKAMERA

Sett bilen i revers, og utsikten bak bilen vises på Lexus Media Display. Linjer på skjermen er også til hjelp ved parkering.

Berøringsplatestyring

BERØRINGSPLATESTYRING

Berøringsplaten «Touch Pad» med Remote Touch-grensesnitt lar folk i forsetene interagere intuitivt med den sentrale 7-tommers multimediaskjermen. Den er ergonomisk designet og like lett å bruke som en smarttelefon eller et nettbrett.

Motorsportteknikk

MOTORSPORTTEKNIKK

Den ble kjørt i krevende 24-timersløp på Nürburgring og Pikes Peak bakkeløp i Colorado, og denne nye, håndbygde 5,0-liters V8-motoren setter nye standarder for sportslige ytelser. Den utvikler 477 HK og et dreiemoment på mer enn 520 Nm, og sylindertoppen og andre bevegelige deler er utviklet av Yamaha Motorsport (som leverte LFAs V10-motorer), mens montering og trimming finner sted på vårt Tahara-anlegg. Den leverer en lav tone opptil 3000 opm og et mer høyfrekvent brøl over 6000 opm, og RC F bruker Atkinson-syklus for bedre effektivitet ved landeveishastigheter.

Ny Fjæring Og Nytt Chassis

NY FJÆRING OG NYTT CHASSIS

Den er utviklet og trimmet av Lexus' «Mesterførere» – som perfeksjonerte vår LFA superbil – og nye RC F byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse. Suverene svingegenskaper skyldes bilens korte akselavstand og ekstremt stive chassis, bygget ved hjelp av det siste innen lim- og lasersveiseteknologi. Multilinkfjæring bak og dobbel wishbone-fjæring foran kombineres med motorsportsaerodynamikk for å gi en kjøreopplevelse i verdensklasse. Drive Mode Select og en momentvektordifferensial lar deg trimme RC F etter humøret, mens vår nyeste Sport-VDIM sørger for høyhastighets raffinement og sikkerhet.

Adaptiv variabel fjæring – som nå er standard på RC F – bidrar til en enda mer dynamisk kjøreopplevelse. Systemet kontrollerer intelligent dempingsgraden på alle fire hjul. Dette gir ikke bare bedre kjørekomfort, men øker også bilens stabilitet – særlig ved kurvekjøring i høye hastigheter.

Sport-Vdim

SPORT-VDIM

Sport-VDIM («Vehicle Dynamics Integrated Management») sørger for at den enorme effekten til RC F kan nytes jevnt og sikkert, selv når du svinger i høy hastighet. Dette justerer innstillinger for gasspådrag, styring og fjæring for å gi sportsligere ytelser og utvider det tillatte området for sentrifugalkraft før VDIM-systemet setter inn. Hvis du er klar for å ta RC F til yttergrensene av dens dynamiske muligheter, kan du slå Sport-VDIM helt av.

Momentvektordifferensial

MOMENTVEKTORDIFFERENSIAL

Da den er designet for ytterligere å øke kjøregleden, er RC F utstyrt med en momentvektordifferensial, en «Torque Vectoring Differential» – TVD med tre moduser: STANDARD, for en balanse mellom kvikke ytelser og høyfartsstabilitet, SLALOM, for en hovedvekt på kvikkstyrthet og TRACK, for konsekvente, stabile svingytelser under kjøring på bane.

INGEN SAMSVAR

Det er ingen kjøretøyfunksjoner som samsvarer med søket. Vennligst utvid søket og prøv igjen.

For at du skal få en best mulig Lexus-opplevelse på nettet, benytter vi og våre utvalgte partnere informasjonskapsler (cookies) på nettstedet vårt. Hvis du går videre uten å endre innstillinger, går vi ut fra at du vil motta alle informasjonskapslene på Lexus' nettsted med glede.

LES MER