lexus LF 30 hero

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

‘LF-30 Electrified’ - nytt konsept viser Lexus' elektrifiserte fremtidsvisjon

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED HØYDEPUNKTER

  • 
  

  
    lexus lf 30 section 1

    ‘LF-30 ELECTRIFIED’ - NYTT KONSEPT VISER LEXUS' ELEKTRIFISERTE FREMTIDSVISJON

    LF-30-konseptet gir et innblikk i Lexus' elektrifiserte fremtidsvisjon. Som man forventer av en elbil har eksteriøret fått noen kunstneriske kvaliteter som gir den en futuristisk form, og interiøret vever inn selvkjøringsteknologi og andre fremskritt som bidrar til understreke Lexus' verdensbilde. Ytelser er i kjernen av Lexus Electrified, med den nyeste teknologien utviklet for våre hybridsystemer. Elektriske motorer gjør det mulig å umiddelbart justere kraftoverføringen mellom akslinger og hjul, på en måte som ikke er mulig i konvensjonelle biler. Lexus LF-30 har en rekke avanserte teknologier som vil være aktuelle i 2030 - som et nytt førermiljø preget av en designfilosofi som setter sjåføren i fokus og et elektronisk styringssystem.

  • 
  

  
    lexus lf 30 section 2

    FUTURISTISK EKSTERIØR GIR ET INNBLIKK I LEXUS ELECTRIFIED BILER FREM MOT 2030

    Med en design som kun er mulig i en elbil med motorer på hvert hjul, har Lexus visuelt understreket LF-30s unike energistrøm. Bilens form er ment å visuelt uttrykke energien som skapes i hjulene i hvert hjørne og overføres til veien.

    En elbil trenger ikke noe panser i tradisjonell forstand. Det har man benyttet seg av i designen. Lexus spindelgrill har blitt videreutviklet og påvirker hele bilens arkitektur. Vinduene som strekker seg fra fronten og bakover, de kraftige hjulbuene og de vingeformede frontlyktene former konturene til den ikoniske spindelgrillen. Omrisset til karosseriet er formet med en elegant, flytende front som glir over i en lineær og skarp bakende. Stylingen er også formet av funksjon - i tillegg til de vingeformede frontlyktene gir skarpheten til baklyktene og luftinntakene på siden glimrende aerodynamiske og kjølende egenskaper.

    Hvor transparente sidevinduene er fra utsiden kan justeres av sjåføren. Det gir en unik kombinasjon av vidt utsyn med begrenset innsyn, når ønskelig. Fargen i fronten av bilen og luminescensmønstre gjør det mulig å se fra utsiden hvorvidt bilen kjøres manuelt eller om den er i et selvkjørende program. Det speiler Lexus' søken etter både høye nivåer av styling og funksjonalitet. Eksteriørfargen 'voltaic sky' bruker et banebrytende belegg iblandet metall for å oppnå en unik kvalitet, tonet med en touch av blågrønn.

TAZUNA

  • For å manifestere seg i en høyere dimensjon av Lexus ’grunnleggende menneskesentrerte filosofi, ble cockpiten designet basert på det nye Lexus-konseptet“ Tazuna ”. Det er inspirert av hvordan en enkelt tøyle kan brukes til å oppnå gjensidig forståelse mellom hest og rytter. Koordineringen av ratt-monterte kontroller og head-up displayet skaper rom for at sjåføren kan fokusere på kjøring mens han eller hun styrer forskjellige funksjoner, for eksempel navigasjons- og lydanlegg og valg av kjøremodus, uten å måtte skifte blikket eller betjene manuelle brytere. Som en indikasjon på hvordan en Tazuna-cockpit kan arte seg i fremtiden, benytter LF-30 neste generasjons grensesnitt, der man for eksempel kan gestikulere for å styre visse funksjoner, og forbedret presentasjon av kjøretøyinformasjon gjennom AR (augmented reality). Som et resultat byr interiøret på komfort og bekvemmelighet for både sjåfør og passasjerer.

    Utformingen av passasjersetet foran tilsvarer det man finner i et flysete på førsteklasse. I interiøret smelter en følelse av åpenhet sammen med en følelse av å være omsluttet. Alle brytere og andre kontroller er innen rekkevidde, og en stor skjerm tilegnet passasjersetet kan styres ved hjelp av gestikulering. Det bidrar ytterligere til komforten og bekvemmeligheten til interiøret.

    Baksetene bruker kunstig muskelteknologi for forme seg etter passasjeren. De kan legges tilbake, har egne funksjoner for avslapping og kan ved behov varsle passasjeren om hendelser. Et Mark Levinson® lydsystem sørger for neste generasjon lydopplevelse i et ideelt akustisk miljø som løfter nytelsen av musikk for både sjåfør og passasjerer. Høyttalere innebygget i nakkestøtten bidrar ikke bare til optimal lyd, men har også en noise-cancelling-funksjon.

    Et glasstak over baksetene styres med stemmekontroll og en SkyGate-skjerm bruker AR til å vise ulike typer informasjon, som en realistisk stjernehimmel, passasjerenes favorittfilmer og til og med navigasjon.

    I tillegg til sin unike design, indikerer interiøret også retningen til neste generasjon luksus ved å bruke bærekraftige materialer for å redusere miljøbelastningen. Yakisugi (forkullet sedertre), et tradisjonelt japansk materiale, brukes i gulv og styrekontroller mens resirkulert metall ble prosessert til fibre for bruk i den plisserte dørtrimmen. Denne tilnærmingen uttrykker Lexus egenart og nyskapende ånd.

    
  

  
    lexus lf 30 section 3
  • For å ta et sprang innen ytelse, kjøreegenskaper, kontroll og kjøreglede, benytter LF-30 mange moderne teknologier, selv utover Advanced Posture Control. Elektriske motorer i hvert av kjøretøyets fire hjul og plassering av batteriet lav nede gir kjøreegenskaper på et høyt nivå. Selvkjøringsteknologi og drone-teknologi ser mot år 2030 og den mer omfattende rollen kjøretøyer kan spille i fremtiden.

    Lexus Advanced Posture Control styrer kraften fra elektriske motorer med høyt dreiemoment for å justere kjøretøyets bevegelser i tråd med menneskelig følsomhet. Helt uavhengig kontroll av for- og bakhjulene gjør LF-30 forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet eller firehjulsdrevet, beroende på kjøresituasjon. Kompakte og lette drivkraftenheter gir frihet i utformingen av bilen og sjåføren en optimal kjøreopplevelse etter forholdene.

    Lexus har gjort Lexus Advanced Posture Control-teknologi til et sentralt element i ‘Lexus Electrified’ -visjonen, og Lexus har til hensikt å anvende denne teknologien bredt i hele sitt utvalg av elektrifiserte kjøretøyer.

    Elektronisk styring eliminerer behovet for en mekanisk kobling mellom ratt og aksling, gir mer fleksibilitet i styringen avhengig av kjøreforhold og en mer presis styrefølelse avstemt med intensjonen til sjåføren. Når bilen kjører selv kan styringsenheten flyttes forover for å gi bedre plass.

    I kraft av å være neste generasjons elbil, bruker LF-30 trådløs ladeteknologi for å forenkle daglig lading, AI-basert energistyring for å muliggjøre optimal distribusjon av elektrisk kraft til både kjøretøyet og hjemmet og ladekontroll koordinert med eierens timeplan og behov.

    En AI skiller mellom stemmene til passasjerene i kjøretøyet, og bruker personlig informasjon som er lagret på førerens kontrollnøkkel for å kunne fungere som partner. Det letter justeringen av elementer som for eksempel temperatur og lyd og innstillingen til navigasjonsruter og mål - AI-en kan også komme med forslag til aktiviteter etter ankomst. Den forstår sjåførens preferanser og hjelper til med å kontrollere innstillingene for fjæring og drivlinje i sanntid og etter forholdene.
    LF-30 Electrified har også droneteknologien 'Lexus Airporter'. Ved å bruke autonome kontroller er Lexus Airporter i stand til å utføre oppgaver som å transportere bagasje fra husets dørstokk til kjøretøyets bagasjerom.

    Basert på det nyeste selvkjøreteknologi-konseptet til ‘Lexus Teammate’, har LF-30 Electrified avanserte kjørestøttefunksjoner i form av en Chauffeur-modus og en Guardian-modus. Takket være avansert teknologi kan passasjerer glede seg over både komfort og trygghet når bilen kjører selv. En selvparkeringsfunksjon og en hentefunksjon, der LF-30 henter ved inngangsdøren, bidrar også til et særdeles høyt komfortnivå.

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED SPESIFIKASJONER

Legnde (mm)
5,090
Bredde (mm)
1,995
Høyde (mm)
1,600
Akselavstand (mm)
3,200
Vekt (kg)
2,400
Rekkevidde [WLTP] (km)
500
Batterikapasitet (kW/h)
110
Ladehastighet (kW)
150
Akselerasjon 0–100 km/h (sekunder)
3.8
Maksfart (km/h)
200
Krefter (kW)/dreiemoment (Nm))
400/700