- Lexus ROV (Recreational Off-highway Vehicle) konseptet er en luksuriøs vri på lette terrengkjøretøy.
- Kjøretøyet nyter godt av både egenartet design og det utsøkte håndverket Lexus er kjent for
- Drevet av Lexus' første hydrogenmotor, tar ROV-konseptet offroad-kjøring et steg nærmere morgendagens lavutslippssamfunn
Lexus har avduket et nytt ROV-konsept (Recreational Off-highway Vehicle), et unikt hydrogendrevet kjøretøy som kombinerer ekstreme offroad-egenskaper med nær sagt null utslipp. Den speiler Lexus tro på at engasjerende kjøreopplevelser kan leve side om side med et karbonfritt samfunn og ansvarlig mobilitet.
Utseendet til en eventyrer, inspirert av djerv Lexus-design
Designteamet utviklet et kjøretøy som ville se bra ut i ethvert naturlig miljø. Bilen er alt det som kjennetegner en virkelig offroad-maskin, med udekket fjæring, veltebur og knastedekk. Dimensjonene er: 3 120 mm (lengde), 1 725 mm (bredde), 1 800 mm (høyde).
Utgangspunktet til designteamet var Lexus menneskefokuserte filosofi. De ønsket å skape en type kjøretøy som en ville forvente av en luksusbilprodusent, men uten å miste røffheten og egenskapene til en ROV. De designet et karosseri som beskytter passasjerene, som har den ikoniske Lexus signaturgrillen og som tillater nok vandring for demperne foran. I tillegg ble hjulbuer lagt til foran for å beskytte mot stein og jord.
Dekselet til demperne, som er knyttet til hydrogentanken bak, beskytter funksjonelle deler så vel som å speile følelsen av robusthet som kjennetegner Lexus' SUVer. Den mørke bronselakken gir den et særpreget utseende og lettvektkomponenter i karosseriet og demperne er designet både for komfort og morsom kjøring. Lexus' lykter med L-motiv og LEXUS-emblemet bak er i tråd med Lexus' nyeste designspråk.
Innsiden er basert på Tazuna-konseptet. Det har ett enkelt instrument som umiddelbart viser informasjonen føreren trenger mens vedkommende konsentrerer seg om kjøringen.
Føl på kvaliteten og håndverket
Det nye konseptet har enestående byggekvalitet med luksusfølelsen man forventer av Lexus både i interiøret og eksteriøret. Og noe man aldri før har sett i en ROV er skinnratt, en nøye utformet girvelger og seter som har demping som bistår til å jevne ut påvirkningen fra underlaget. Setene er trukket i bestandig syntetisk skinn. For krevende offroad-kjøring, vil den første Lexus hydrogen forbrenningsmotoren møte alle produsentens strenge krav til QDR (Quietness, Durability, Reliability).
Ren og engasjerende hydrogenkraft
Lexus er lidenskapelig opptatt av kjøreglede, samtidig som selskapet har fokuse på målet om karbonnøytralitet. Dette ROV-konseptet kombinerer lydbildet til en forbrenningsmotor med responsen og dreiemomentet som følger av den raske forbrenningen av hydrogen, og som Lexus tror er noe man ser etter i en ROV.
Dette hydrogendrevne ROV-konseptet er et resultat av Lexus ønske om å bevare gleden ved offroad-kjøring også i morgendagens lavutslippssamfunn. Den 1.0-liters hydrogenmotoren virker akkurat som en bensinmotor, men har en høytrykkstank med komprimert hydrogen som leveres presist gjennom direkteinnsprøyting. Og Lexus' nye hydrogenmotor produserer så å si null utslipp, med kun litt motorolje som brennes under kjøring.
Utviklet med sin egen‘Lexus kjøresignatur
Med et lettverkskarosseri bestående av en rørramme og dempere med lang vandring, vil sjåføren nyte bilens naturlige bevegelser, den egenartede Lexus kjøresignaturen og muligheten til å komme seg frem hvor enn man måtte ønske - innenfor lovens rammer selvsagt. Den er designet for dynamisk og morsom kjøring, med skikkelige offroad-egenskaper og en hydrogenmotor som sørger for umiddelbar respons.
Spiros Fotinos, Sjef i Lexus Europa, sier følgende: “Lexus ROV er svaret vårt på den økende lidenskapen for aktiviteter utendørs og for eventyrer-spiriten til luksuskonsumenter. Som konsept, gir det også næring til ønsket vårt om å utvikle livsstilsorienterte produkter med vår pågående forskning på ny teknologi som bidrar til karbonnøytralitet. Så vel som å være et konsept som er morsomt å kjøre, har det nær sagt null utslipp takket være hydrogenmotoren.”