lexus ux hero

LEXUS UX

KOMPAKT SUV-KONSEPT

Den ble avduket på bilmessen i Paris 2016, og den slående Lexus UX-konseptbilen er vår visjon for en kompakt SUV for fremtidens «urbanitter».

KONSEPTET

UX-konseptet markerer et nytt trinn i Lexus’ designhistorie, en ny type fire-seters urban SUV som kontrasterer det nesten brutale utseendet og firehjulstrekk-imaget til en offroader med lav bakkeklaring og en kupéliknende kjørestilling.

lexus ux quoteblock bg

SVEVENDE, SKULPTURERT DESIGN

Et futuristisk «vrengt» konsept utgjør hjertet av designen og skaper en sterk synergi mellom utvendig og innvendig styling. Bakover flyter karosseriet inn i kupéen og utgjør hovedstrukturen til de bakre nakkestøttene.

  • lexus ux section02 01

    OPPLYST STYLING

    Innovativ detaljering viderefører det «vrengte» konseptet. De L-formede kjørelysene er plassert slik at de trenger gjennom hovedlysene. Baklysdesignen har fått en sterkt tredimensjonal behandling, og er integrert i bakspoileren.

  • REVOLUSJONERENDE TENKNING

    Til og med UX-konseptets dekk visker ut grensene; gummien er skåret ut med laser, slik at eikene synes å fortsette inn i dekkveggen, noe som skaper en sømløs illusjon om at felg og dekk er ett enkelt element.

  • lexus ux section02 03

    MUSKULØS, MEN ELEGANT

    Elementene som utgjør eksteriøret er sammenkoblet med svært skulpturelle, sensuelle flater, noe som minner om klassiske sportsbiler. Denne arkitekturen er enestående for Lexus, den kraftige horisontale designen oppnås gjennom volum, og ikke bare gjennom karakterlinjer. Lengden på panseret understrekes ytterligere ved at toppen på kupéen er skjøvet lengre bak.

BLI MED INN I UX

Frontseksjonen av kupéen er designet for både eleganse og for en optimal kjøreopplevelse. Mens den bakre delen er utformet som en inviterende sofa som går over i de bakhengslede bakdørene, og fargebruken sørger for et miljø og en rommelighet som er en luksus-SUV verdig.

lexus ux section03 00
  • lexus ux section03 01

    DRISTIG OG UVENTET

    I stedet for et konvensjonelt dashbord ser vi skarpe former som overlapper og flyter forbi hverandre for å skape et samspill mellom skygger og kontraster. På hvert hjørne av dashbordet finner vi en skjerm som viser video fra sidespeilene som sitter utenpå dørene.

  • ALLTID TILKOBLET

    Bilens innebygde HMI-teknologi («human-machine interface») er designet for å gi intuitive, tredimensjonale bilder, for førere og passasjerer som er vant til og forventer et miljø med konstant tilkobling.

  • BANEBRYTENDE TEKNOLOGI

    Førerens instrumentpanel huser en gjennomsiktig kule som virker å sveve, som et hologram, og som inneholder en kombinasjon av analog og digital informasjon. Over midtkonsollen finner vi en krystallstruktur med et hologramaktig bilde av informasjon om klimaanlegg og infotainment for føreren og forsetepassasjeren.

    Lexus UX-konseptet tar også i bruk avansert elektrisk teknologi, som for eksempel elektrokromatiske vinduer og smale kamerahus med e-speil i stedet for vanlige dørspeil. E-speilbildene vises på interne skjermer som er integrert på en måte som ikke bare er en designdetalj, men som informerer hele den «vrengte», dekonstruerte arkitekturen til dashbordet.

    Finnemotivet i A-stolpen gjentas i en ny audioopplevelse for yngre passasjerer – en demonterbar lydplanke som er innebygget i siden av dashbordet.

  • lexus ux section03 04

Next steps