
LEXUS UX
KOMPAKT SUV-KONSEPT
Den ble avduket på bilmessen i Paris 2016, og den slående Lexus UX-konseptbilen er vår visjon for en kompakt SUV for fremtidens «urbanitter».
KONSEPTET
UX-konseptet markerer et nytt trinn i Lexus’ designhistorie, en ny type fire-seters urban SUV som kontrasterer det nesten brutale utseendet og firehjulstrekk-imaget til en offroader med lav bakkeklaring og en kupéliknende kjørestilling.

SVEVENDE, SKULPTURERT DESIGN
Et futuristisk «vrengt» konsept utgjør hjertet av designen og skaper en sterk synergi mellom utvendig og innvendig styling. Bakover flyter karosseriet inn i kupéen og utgjør hovedstrukturen til de bakre nakkestøttene.
-
OPPLYST STYLING
Innovativ detaljering viderefører det «vrengte» konseptet. De L-formede kjørelysene er plassert slik at de trenger gjennom hovedlysene. Baklysdesignen har fått en sterkt tredimensjonal behandling, og er integrert i bakspoileren.
-
REVOLUSJONERENDE TENKNING
Til og med UX-konseptets dekk visker ut grensene; gummien er skåret ut med laser, slik at eikene synes å fortsette inn i dekkveggen, noe som skaper en sømløs illusjon om at felg og dekk er ett enkelt element.
-
MUSKULØS, MEN ELEGANT
Elementene som utgjør eksteriøret er sammenkoblet med svært skulpturelle, sensuelle flater, noe som minner om klassiske sportsbiler. Denne arkitekturen er enestående for Lexus, den kraftige horisontale designen oppnås gjennom volum, og ikke bare gjennom karakterlinjer. Lengden på panseret understrekes ytterligere ved at toppen på kupéen er skjøvet lengre bak.
BLI MED INN I UX
Frontseksjonen av kupéen er designet for både eleganse og for en optimal kjøreopplevelse. Mens den bakre delen er utformet som en inviterende sofa som går over i de bakhengslede bakdørene, og fargebruken sørger for et miljø og en rommelighet som er en luksus-SUV verdig.

-
DRISTIG OG UVENTET
I stedet for et konvensjonelt dashbord ser vi skarpe former som overlapper og flyter forbi hverandre for å skape et samspill mellom skygger og kontraster. På hvert hjørne av dashbordet finner vi en skjerm som viser video fra sidespeilene som sitter utenpå dørene.
-
ALLTID TILKOBLET
Bilens innebygde HMI-teknologi («human-machine interface») er designet for å gi intuitive, tredimensjonale bilder, for førere og passasjerer som er vant til og forventer et miljø med konstant tilkobling.
-
BANEBRYTENDE TEKNOLOGI
Førerens instrumentpanel huser en gjennomsiktig kule som virker å sveve, som et hologram, og som inneholder en kombinasjon av analog og digital informasjon. Over midtkonsollen finner vi en krystallstruktur med et hologramaktig bilde av informasjon om klimaanlegg og infotainment for føreren og forsetepassasjeren.
Lexus UX-konseptet tar også i bruk avansert elektrisk teknologi, som for eksempel elektrokromatiske vinduer og smale kamerahus med e-speil i stedet for vanlige dørspeil. E-speilbildene vises på interne skjermer som er integrert på en måte som ikke bare er en designdetalj, men som informerer hele den «vrengte», dekonstruerte arkitekturen til dashbordet.
Finnemotivet i A-stolpen gjentas i en ny audioopplevelse for yngre passasjerer – en demonterbar lydplanke som er innebygget i siden av dashbordet.
-















