lexus RC F GT3 hero

YTELSE

2017-MODELLEN RC F GT3

Å møte friske og spennende utfordringer er en viktig del av det å være et luksusmerke innen livsstil.

En av disse utfordringene er å kontinuerlig utvikle og forbedre ytelsene til våre F-modeller. Vi tror at vi, ved å styrke erfaringen og ekspertisen vår i en rekke racingdisipliner, kan tilby våre Lexus-sjåfører over hele verden en forbløffende kjøreopplevelse. Det er derfor vi øker fokuset vårt på motorsport i 2017 med RC F GT3.

Vi forplikter oss ikke bare til å styrke posisjonen vår med ethvert løp vi deltar i, vi ønsker å dyrke lidenskapen blant vårt voksende, verdensomspennende publikum av racingentusiaster.
RC F GT3 har en 5,4-liters V8-motor med en sekstrinns sekvensiell racinggirkasse. Panseret, støtfangerne, bakspoileren, taket, dørpanelene, luftfilteret og dashbordet er alle laget av karbonfiber, slik at totalvekten blir bare 1300 kg.

Den er nå godkjent av sportens styrende organ, FIA, og RC F GT3 vil delta i mesterskap i USA og Japan, i tillegg til utvalgte løp i Europa.

I USA har vi bidratt med to Lexus RC F GT3 til 3GT Racing-teamet, de skal konkurrere i GTD-klassen i IMSA WeatherTech SportsCar Championship Series. Mens i Japan har vi to biler som konkurrerer i GT300-klassen i Super GT Series med LM-corsateamet.

I Europa vil Farnbacher Racing og Emil Frey Racing, de to teamene som konkurrerte i VLN Endurance-serien med RC F GT3-prototyper i fjor, fortsette sitt utviklingsarbeid denne sesongen, med et siktemål om å konkurrere på høyere nivåer innen GT3-racing i Europa i fremtiden. De vil konkurrere i europeiske løp i 2017, inkludert utvalgte løp i International GT Open-serien.

I fjor ble Lexus den første asiatiske bilprodusenten som vant et VLN Endurance Championship-løp på Nürburgrings nordsløyfe, med en RC F GT3-prototype som sikret totalseieren i VLN9-løpet som gikk 8. oktober 2016.

Lexus oppnådde også fantastiske resultater i fjor med RC F GT500, nok en racerbil avledet av RC F. 2016-modellen av RC F GT500 dominerte Super GT-serien i Japan i fjor, med Team SARD og førerne Heikki Kovalainen og Kohei Hirate som henholdsvis vant lag- og førermesterskapet i GT500-kategorien.

Bilnavn LEXUS RC F GT3
Motor 5,4-liters V8
Effekt 373+ kW (500+ DIN hk)
Dreiemoment N/A
Transmisjon 6-trinns sekvensiell racinggirkasse
Hjul 13x18 front, 13 x 18 bak – senterlås 13 x 8 tommer foran og bak med senter

Bremser jernrotorer
Total lengde 4845 mm
Total bredde 2030 mm
Total høyde 1270 mm
Akselavstand 2730 mm
Tørrvekt 1300 kg

Next steps