For å gi en klarere forståelse av denne teknologien, forklarer produktsjef Allan Wågsæther i Lexus Norge:
«Steer-By-Wire er en helt ny måte å kjøre bil på, og samspillet mellom bil og fører når helt nye dimensjoner. Det er fordi systemet kun benytter elektroniske signaler i sin kommunikasjon med fører. På den måten revolusjoneres følelsen bak rattet. Rattet er koblet til hjulene via ledninger og elektroniske signaler fremfor å benytte en mekanisk kobling som i konvensjonelle styresystemer.»
Vil det by på mindre følelse og kjøreglede? Produktsjefen avkrefter dette:
«Tvert imot, Steer-By-Wire systemet gir deg akkurat den feedback du trenger ved hjelp av kamera og sensorer. Underlaget bilen kjører på gjenskapes og sendes tilbake til rattet. Men i tillegg filtreres det du ikke vil ha, bort, slik som uønskede vibrasjoner eller ujevne og dårlige veier. Systemet tar også hensyn til sidevind og vil automatisk kompensere for dette.»
Nå som vi ikke lenger trenger dette runde, klassiske rattet, kunne vi leke oss med fokuset på komfort. For det nye rattet er ikke rundt som et vanlig ratt, men har en mer avflatet, nesten rektangulær form – kalt et «yoke»-ratt. Dette er ikke bare for syns skyld, det gir bedre innsyn til instrumentpanelet og gir, ikke minst, mer plass til beina for sjåføren.