Skip to Main Content (Press Enter)

VI SÅ INGEN GRUNN TIL Å FINNE OPP HJULET PÅ NYTT. RATTET DERIMOT…

Vår bestselgende elbil, RZ, kommer nå i ny utgave, med lengre rekkevidde, raskere lading og tekniske innovasjoner som ikke har vært sett i Europa før. Det mest oppsiktsvekkende er den nye måten å styre bilen på, kalt "Steer-By-Wire", eller elektronisk styring om du vil. Denne teknologien er hentet fra flyindustrien, og gir solide fordeler for deg som sjåfør.

  • Hvem vet - kanskje du aldri får lyst på rundt ratt igjen?
    Fordelene er nemlig mange med denne nyskapende teknologien:

    • Håndteringen av bilen blir en helt ny, og bedre, opplevelse.
    • Manøvrering i lave hastigheter blir smidigere.
    • Kjøring i høy hastighet blir mer stabil og behagelig.   
    • Parkering blir enklere.
    • Bilen blir sikrere med færre bevegelige deler og et backup-system.
    • Man får bedre plass som sjåfør.
    • Rattets utforming gir bedre utsyn for fører


    (Elektronisk styring / Steer-By-Wire er standard på RZ 550e F SPORT, og er tilgjengelig som tilvalg på RZ 500e Luxury - ikke tilgjengelig på andre modellversjoner)

Bedre håndtering

Med den innovative "Steer-By-Wire"-teknologien, åpner man for løsninger som før var umulige i en bil. Med tradisjonell, mekanisk styreteknologi, er det ulike deler av kjøretøyets oppsett som havner i konflikt, og man må inngå kompromisser. Man må for eksempel velge om bilen skal bygges for å prestere best i lave, middels eller høye hastigheter. Men ved å gjøre styringen elektronisk, får ingeniørene helt nye spilleregler, og kan optimalisere bilen mer kompromissløst - som gir totale kjøreegenskaper man tidligere bare kunne drømme om.

For å gi en klarere forståelse av denne teknologien, forklarer produktsjef Allan Wågsæther i Lexus Norge:

«Steer-By-Wire er en helt ny måte å kjøre bil på, og samspillet mellom bil og fører når helt nye dimensjoner. Det er fordi systemet kun benytter elektroniske signaler i sin kommunikasjon med fører. På den måten revolusjoneres følelsen bak rattet.  Rattet er koblet til hjulene via ledninger og elektroniske signaler fremfor å benytte en mekanisk kobling som i konvensjonelle styresystemer.»

Vil det by på mindre følelse og kjøreglede? Produktsjefen avkrefter dette:

«Tvert imot, Steer-By-Wire systemet gir deg akkurat den feedback du trenger ved hjelp av kamera og sensorer. Underlaget bilen kjører på gjenskapes og sendes tilbake til rattet. Men i tillegg filtreres det du ikke vil ha, bort, slik som uønskede vibrasjoner eller ujevne og dårlige veier. Systemet tar også hensyn til sidevind og vil automatisk kompensere for dette.»

Nå som vi ikke lenger trenger dette runde, klassiske rattet, kunne vi leke oss med fokuset på komfort. For det nye rattet er ikke rundt som et vanlig ratt, men har en mer avflatet, nesten rektangulær form – kalt et «yoke»-ratt. Dette er ikke bare for syns skyld, det gir bedre innsyn til instrumentpanelet og gir, ikke minst, mer plass til beina for sjåføren.

  • Men hvorfor blir bilen smidigere i lave hastigheter? Hvorfor blir den mer stabil i høye hastigheter? Og hvorfor gjør dette parkering enklere, spør du kanskje? Svaret ligger i variabelt rattutslag som er mulig med elektronisk styring / Steer-By-Wire.

    Variabelt rattutslag vil si at med samme dreiing på rattet, vil styringen svinge hjulene ulikt avhengig av farten kjøretøyet holder. Er det manøvrering i lav fart vil hjulene svinge mye, slik at du for eksempel lett kan parkere i et parkeringshus, uten massiv dreiing på rattet frem og tilbake. Kjører man derimot på en motorvei, er det ønskelig at bilen oppfører seg rolig og stabilt. Da vil hjulene svinge mindre når du dreier rattet. Dette er kanskje lettere å forklare via en video, enn i en tekst.
Se videoen under for et lite innblikk i den nye Steer-by-wire-teknologien:

«Rent praktisk oppleves steer-by-wire utrolig praktisk og gjør spesielt den tekniske kjøringen som krever mye rattutslag enkelt. Maks rattutslag er 200 grader og du kan enkelt manøvrere selv ved maksimal sving uten å bytte grep på rattet. I tillegg til det gir rattets utforming maksimalt utsyn fremover til enhver tid», forklarer produktsjefen.

Ofte bruker man uttrykket "det er like enkelt som det er genialt" for å beskrive noe. Dette er ikke tilfellet for Steer-By-Wire-teknologien. Riktignok er det genialt, og utgjør et stort sprang for bilbransjen, men det har ikke vært enkelt å utvikle. Dette er et system som har krevd store mengder forskning og testing for å perfeksjonere, og det har tatt lang tid. Men når de første RZ-demobilene ankommer Norge i Q1 2026, kan man endelig prøve denne teknologien selv.

For som du kanskje er enig i, det er en vanskelig oppgave å forklare denne teknologien med tekst. Noen ganger må man bare oppleve det selv for å forstå hvor genialt det er.

For å sitere biljournalisten David Kordahl Andersen (Bil/Autofil):

«…en ny, moderne verden som både er bedre, og mer involverende for deg som liker å kjøre, er et faktum. Lexus har forstått hva som trengs i kampen om fremtiden: Når kom det sist en ny bil som er så annerledes å kjøre at du bare må prøve den for å forstå?»

Lexus har utviklet noe som er helt nytt for bilmerker i Europa, og med det følger mange spørsmål. Kanskje lurer du på om dette vil oppleves som en rar og unaturlig måte å kjøre bil på. De av oss som har vært så heldige å få prøve teknologien var også nysgjerrige på dette. Men innen fem minutters kjøring var gjennomført, opplevdes teknologien intuitiv og naturlig.

Men ikke ta vårt ord for det. Benytt heller anledningen til å prøvekjøre selv. Kontakt din forhandler for å avtale en prøvekjøring rett etter nyttår.

Nye Lexus RZ – en helt ny bilopplevelse

Vår største elbil, RZ, kommer nå i ny utgave, med lengre rekkevidde, raskere lading og tekniske innovasjoner som ikke har vært sett i Europa før.

ELEKTRISK GJESTFRIHET

For deg som kjenner Omotenashi-filosofien, vet du at hos Lexus handler alt om å gi deg den beste opplevelsen – selv når du velger elektrisk. Det er dette vi kaller Elektrisk Gjestfrihet – og målet er å gjøre overgangen til elbil så enkel som mulig.