1. New Cars
  2. RZ
  3. RZ 450e – elbil på sitt mest spennende
RZ 450E

ELBIL PÅ SITT MEST SPENNENDE (HITTIL)

April 2022 var starten på en ny Lexus-æra – ikke bare for oss som merkevare, men for deg som kunde. Vår første elbil, eller rettere sagt, vår første elbil bygget på en dedikert plattform – RZ 450e – ble introdusert. Et helt spesielt glimt av hva fremtiden har å by på.
 

Det første du blir møtt med er designet. Vakkert, tøft, elegant… det er mange ord man kan bruke, men vi liker å kalle det unikt Lexus. Fra spindelfront, til lykter. Fra lakk til interiør. Alt er gjennomtenkt. Alt er spesielt. Og alt er helt elektrisk.

Men RZ er mer enn design. RZ er teknologi, og innovasjon som setter den i en klasse for seg selv. Med kraftige elektriske motorer, umiskjennelige Lexus-kjøreegenskaper og den samme kvaliteten, som har gitt oss Norges mest fornøyde bileiere 12 år på rad. Rett og slett alt du kan forvente, pluss litt til.

Luksus i hverdagen

Interiøret i RZ er, som alle Lexus-modeller, preget av omotenashi-gjestfriheten. Med en gang du setter deg inn, om det er bak rattet eller i passasjersetet, skal kupéen gi deg ro i sinnet… eller i det minste ikke tilføye mer kaos. Hverken innenfra, eller utenfra.
Både fremme og bak skaper akustiske glassruter og ekstra isolasjon i vegg- og gulvpaneler en tilnærmet støyfri kupé – frem til lydanlegget skrus på. Enten du foretrekker radio, eller sømløs streaming fra telefonen, lytter du til et hifi-system skreddersydd RZ´s akustikk. Velger du i tillegg Mark Levinson-anlegget får du enda bedre lyd, som kan konkurrere med de fleste hjemmekinoanlegg i det ganske land.

Flere av innstillingene til RZ styres fra en stor (14”) touchskjerm i midtkonsollen. Ved å bytte brytere og knapper med en skjerm, er multimediasystemet enkelt å bruke og huser enda flere funksjoner – på ett og samme sted. GPS, lyd- og kjøreinnstillinger, telefonapper og klimaconciergen for å nevne noen. De fysiske knappene som er igjen, er forbeholdt de viktigste og mest brukte funksjonene, som volum og varme. Og det er her vi begynner å nevne nyvinningene.

I forsetene bruker RZ infrarød varme (også kalt strålevarme) fremfor konvensjonelle lufteventiler under dashbordet. I tillegg til å redusere energiforbruket med rundt 8 %, føles det som om du har et varmt pledd rundt bena. Og med omgivelsesbelysningen får du den koselige atmosfæren som hører pleddet til.

RZ 450e kan også fås med et dimbart glasstak som på sekundet går fra å være gjennomsiktig, til frostet. Det er også ekstra godt isolert, som holder varmen inne i bilen på vinteren, og solsteken ute på sommeren.
RZ' sikkerhetssystem, Lexus Safety System +, nå i tredje generasjon, og kan sammenlignes med å ha med en egen copilot som ivaretar deg vel så mye langs veien, som når du parkerer. LSS+ varsler deg om kryssende trafikk, hindrer deg fra å åpne døren hvis noen er i ferd med å passere bakfra og hjelper aktivt i kritiske øyeblikk. Hvis ønskelig kan også RZ fjernparkeres via telefonen (gjelder kun utvalgte modellversjoner).

Lexus Driving Signature – De som vet, de vet

Hvis du har sittet bak rattet i en Lexus før, har du allerede kjent på Lexus Driving Signature – eller sagt med andre ord, hvordan en Lexus føles. Kvaliteten, presisjonen, ytelsen, komforten og påliteligheten. RZ er selvfølgelig intet unntak her.

De to kraftige motorene leverer 308 hk og en 0-100 akselerasjon på knappe 5 sekunder – med 4 forskjellige kjøremoduser å velge mellom. Normal, eco, range og sport – alt ettersom. Det intelligente firehjulstrekksystemet, Direct4, balanserer kontinuerlig kraften mellom for- og bakakselen – mer presist enn noe annet mekanisk system ville gjort.

Fra og med 2025 vil du også kunne få RZ 450e med et såkalt Yoke-ratt og steer-by-wire. Dette er samme teknologien som blir brukt i fly, og gjør at vi kan fjerne alt som heter rattstamme. Styresystemet blir rett og slett helt elektronisk og reduserer svingradiusen på rattet til mindre enn en halv rotasjon for fullt utslag på hjulene. I motsetning til vanlig rattstyring som ofte trenger inntil èn og èn halv rotasjon. I praksis gjør dette at RZ 450e blir bedre å kjøre, både i høye og lave hastigheter. Steer-by-wire er uhørt vanskelig å beskrive med ord, men gir fullstendig mening når man prøver det selv.

Ønsker du å oppleve vårt elektriske flaggskip selv, er du hjertelig velkommen innom en av landets 11 forhandlere. Enten du vil prøvekjøre eller lære mer om RZ.

Det er ikke enkelt å si alt vi vil si om RZ 450e på én side, men vi kan oppsummere den med tre ord. Innovasjon, spennende og sist men ikke minst, det er utvilsomt én Lexus.