Hvorfor er Lexus-kundene så fornøyde?
Hovedårsaken er nok at kundene føler at de har fått den bilen og bilopplevelsen de ønsket seg. Felles for de aller fleste Lexus-kunder er at de verdsetter kvalitet og komfort svært høyt – både når det gjelder biler og på andre områder. De liker også at bilen deres ikke plages av feil og mangler, men at den er problemfri i år etter år. Den berømte japanskinspirerte gjestfriheten og det høye servicenivået hos forhandlerne betyr også mye for Lexus-kundene. Mange setter dessuten pris på at bilene utstråler det vi liker å kalle «diskret luksus», i stedet for å være prangende og vulgære.
Alt dette får kundene i enhver Lexus – uavhengig av modell. Derfor har det også vist seg at Lexus-kunder er mer lojale enn andre bilkunder. Etter at vi for snart to år siden, som første land i verden, gikk over til kun å selge helelektriske biler, har vi fått merkbart flere yngre kunder. Det henger nok sammen med at de yngre i stor grad omfavner ny teknologi, men at de samtidig ønsker å satse på et bilmerke som har tradisjoner, og et ry for kompromissløs kvalitet.
Årets AutoIndex-undersøkelse viser i hvert fall at Lexus ikke bare har de mest fornøyde bilkundene, men også de mest fornøyde elbil-kundene.