Lexus er nok en gang soleklar vinner av tilfredshetsundersøkelsen AutoIndex i samtlige fire kategorier. Med totalt 935 poeng av 1000 mulige, setter vi også ny rekord i undersøkelsen.
Det er en sann glede å meddele at Lexus også i 2022 topper bilbransjens gjeveste kundetilfredshetsundersøkelse, AutoIndex. Vi jobber kontinuerlig for å skape produkter uten sidestykke og gi våre kunder en helhetlig og positiv opplevelse. Derfor er det desto mer gledelig at årets topplassering er den ellevte i en uavbrutt rekke.
Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og 13 773 norske bileiere har deltatt i 2022. Kundene bes om å vurdere følgende: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).
– Det er tid for kake og feiring i dag! Dette er en pris vi verdsetter høyt, og som vi strekker oss etter hver eneste dag, sier Jan Christian Holm, sjef i Lexus Norge.
– En stor takk til alle medarbeidere hos våre forhandlere som har bidratt til dette fantastiske resultatet. På vegne av hele organisasjonen vil jeg også takke for kundenes tillit og lojalitet til oss. Førsteplassen for 11. år på rad er et resultat av målrettet arbeid, og vi skal gjøre vårt beste for at Lexus kåres som beste bilmerke også i fremtiden, lover Holm.
Lexus i særklasse
- Førsteplassen i AutoIndex elleve år på rad bekrefter at Lexus er i særklasse når det gjelder kvalitet og kundebehandling, sier Mikkel Korntved som er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group International. – De har etablert en unik bedriftskultur som sørger for at det er enkelt og behagelig å være Lexus-kunde i hverdagen. Det er den totale opplevelsen og innpakningen som differensierer dem fra øvrige bilmerker i Norge, sier Korntved.
Dette understøttes ytterligere av at Lexus i år etter år har gått til topps i tilsvarende undersøkelser i en lang rekke land. I Norge selger Lexus primært hybridbiler og elbilen UX 300e, og kundene gir høyeste score til disse bilene. Vi forventer også at introduksjonen av nye NX, nye RX og ikke minst den nye elbilen RZ vil bidra til å sementere posisjonen til Lexus ytterligere i årene som kommer.
Ikke størst, men best
– De siste årene har vi etablert flere forhandlere og fjoråret satte vi ny salgsrekord, men vi har også vært tro mot vår strategi om å levere en annerledes kundeopplevelse. Suksessen skyldes ikke bare at vi leverer kvalitetsbiler med særpreg. Den skyldes også at vi har bestrebet oss på å gjøre god service og kundebehandling til en integrert og naturlig del av merkevaren. Det vet vi kundene våre setter stor pris på.
Sagt på en annen måte: bilene produseres i Japan. Resten av kundeopplevelsen produseres i Norge, avslutter en stolt Lexus-sjef Jan Christian Holm.