Skip to Main Content (Press Enter)

UTFORSK HELT NYE LEXUS ES

Åttende generasjon Lexus ES hadde sin europeiske premiere i mai 2025, med forventet salgsstart tidlig i 2026.

HELT NYE LEXUS ES

VELKOMMEN TIL 

NESTE GENERASJON LEXUS


Lexus ES har vært med oss siden starten i 1989, og har alltid vært anerkjent for et vakkert design, eksepsjonell komfort og ikke minst – kjøreegenskapene. Nå kommer ES for første gang i helelektrisk drakt, og løfter luksussedanen til nye høyder.

Med større dimensjoner enn forgjengeren, ny teknologi og et gjennomtenkt interiør, viderefører vi alle ES' kjente kvaliteter – bare enda bedre. Det digitale førermiljøet er helintegrert, kjøreegenskapene er forbedret, og komforten er tatt til et nytt nivå

Helt nye ES forventes å være tilgjengelig fra våren 2026.

HELT NYE LEXUS ES

ET NYDELIG UTSEENDE

Helt nye ES følger designfilosofien "Clean Tech x Elegance", som kombinerer det elegante med det funksjonelle. Den er større enn forgjengeren, med en slank og sporty profil der taket elegant smalner av bakover, mens sidene har tydelige linjer som gir bilen karakter.

Den karakteristiske "spindle"-fronten har fått en ny, elektrisk identitet. De nye L-formede lyktene foran og bak gir bilen et umiskjennelig Lexus-preg, og bak er lysene elegant integrert med en lysende Lexus-logo.

Det aerodynamiske designet er ikke bare vakkert å se på, det har en funksjon: Hver linje og kurve er nøye utviklet for optimal effektivitet.

Nysgjerrig på nye ES? Meld deg på nyhetsbrevet her (Opens in new window).

HELT NYE LEXUS ES

ET UNIKT INTERIØR

Interiøret i nye ES følger også designkonseptet "Clean Tech x Elegance", hvor vi har rendyrket det essensielle og fjernet det overflødige. Den åpne, luftige kupéen gir god sikt, mens de nedre delene omslutter passasjerene på en behagelig måte.

Førermiljøet følger Tazuna-prinsippet – inspirert av hvordan en rytter styrer hesten sin med små, presise bevegelser av tøylene. Alle kontrollere og knapper er intuitivt plassert for å minimere hånd- og øyebevegelser, slik at sjåføren kan holde fokus på veien. Når bilen startes, trer skjulte knapper frem i dashbordet – et nytt designelement som kombinerer form og funksjon, og debuterer for første gang i helt nye ES.

De bambusinspirerte dørpanelene har en splitter ny interiørbelysningsteknologi, "Bamboo Layering" som skaper en unik stemning sammen med kupéens stemningsbelysning. ES kan også fås med et 17-høyttalers Mark Levinson-lydanlegg som leverer en lydopplevelse i verdensklasse.

HELT NYE LEXUS ES

LUKSUS OG KOMFORT

Nye ES byr på en romslig og luksuriøs kupé hvor hver detalj er utviklet for optimal komfort. De nyutviklede forsetene gir ikke bare god støtte, men hjelper deg også å holde riktig kjørestilling – spesielt viktig på lengre turer.

ES kan også leveres med justerbare bakseter og uttrekkbar beinstøtte. For enda bedre benplass kan passasjersetet foran felles fremover. Og med forbedret dørisolasjon og støydempende glass er kupéen roligere enn noensinne.

HELT NYE LEXUS ES

ENDELIG HELELEKTRISK

For første gang kommer ES i helelektrisk utgave, i to varianter: ES 350e med forhjulstrekk og 224 hestekrefter, og den kraftigere ES 500e med firehjulstrekk og hele 343 hestekrefter. Sistnevnte med en akselerasjon fra 0–100 km/t på imponerende 5,7 sekunder.

ES 500e er utstyrt med vårt DIRECT4 firehjulsdriftssystem, som kontinuerlig justerer kraften mellom for- og bakhjul for optimal stabilitet og kjøreglede. Begge modellene får en rekkevidde på opptil 530 kilometer (WLTP)* og kan hurtiglades fra 10 til 80 % på rundt 30 minutter.

*Endelige data for rekkevidde og ladetider er ikke klare. Ladetiden kan variere avhengig av faktorer som utetemperatur og laderspesifikasjoner.

 

HELT NYE LEXUS ES

KJØREEGENSKAPENE DU FORVENTER AV LEXUS

ES er laget for å gi deg den ultimate Lexus-opplevelsen – med komfort, kontroll og trygghet i alle situasjoner, ofte omtalt som Lexus Driving Signature.

Plattformen nye ES er bygget på (Lexus global architecture K) har blitt redesignet og har resultert i at nye ES er enda lengre enn forgjengeren, har større akselavstand, utvidet sporvidde og enda bedre plass mellom bak- og forsetene. I tillegg har vi forsterket og gjort karosseriet stivere, som reduserer vibrasjoner og gir mer presis styring, samt jevnere akselerasjon og  bremsing.

Det nye styresystemet har variabel rattutveksling som automatisk justerer seg for best mulig stabilitet i høy fart, best mulig respons i svinger og enkel manøvrering ved lave hastigheter.

Helt nyutviklede støtdempere gir bedre veikontakt og enda mer komfortabel kjøring.

Hold deg oppdatert på helelektriske ES. Meld deg på nyhetsbrevet her (Opens in new window).

HELT NYE LEXUS ES

TOPPMODERNE TEKNOLOGI

Det digitale førermiljøet består av et 12,3-tommer stort instrumentpanel og en 14-tommers berøringsskjerm – den største hittil i en Lexus. Det nye startskjermkonseptet lar deg tilpasse snarveier og widgets for rask tilgang til viktig informasjon.

Berøringsskjermen har et dedikert område for rekkevidde og lading. Her kan du også aktivere formvarming av batteriet – en stor fordel når det er kaldt ute

Den nye stemmeassistenten lar deg styre klimaanlegget, navigasjon og andre funksjoner kun med stemmekommandoer. Bruker du navigasjonssystemet foreslår bilen ladestasjoner langs ruten og oppdaterer anbefalte ladestopp i tråd med endringer i batterinivået og kjøreforholdene på turen.

Systemet støtter selvfølgelig også trådløs Android Auto® og Apple CarPlay®.

Sammen med appen Lexus Link+ får du enkel tilgang til hjemmelading og e (Opens in new window)t av Europas største ladenettverk (Opens in new window) med over 870 000 ladere.

HELT NYE LEXUS ES

ENDA BEDRE SIKKERHET

Sikkerhet har alltid vært en hjørnestein hos Lexus, med et mål om null trafikkulykker.

I nye ES er sikkerhetssystemet forbedret og løfter sikkerheten for både deg og medtrafikantene enda ett nivå høyere. Det oppgraderte sikkerhetssystemet Lexus Safety System+ byr på en rekke nyheter. Fra utvidet beskyttelse for myke trafikanter, som fotgjengere og motorsyklister, til nye førerstøttesystemer.

 

 

 

Klikk på funksjonene for å lese mer

ACC integrerer nå kartdata for å støtte nedbremsing når du nærmer deg stoppskilt og rundkjøringer. Kartdata bidrar også til å optimalisere nedbremsing i svinger, noe som bidrar til å justere hastigheten i tråd med veiforholdene.

Pre-kollisjonssystemets automatiske bremsefunksjon er utvidet for å oppdage og reagere på et bredere spekter av kjørescenarier, inkludert motorsykler og el-sparkesykler.

Dette er den første ES som er utstyrt med en Førerovervåkningsassistent (Driver Monitor på engelsk). Et kamera montert over rattet følger kontinuerlig med på førerens tilstand. Hvis den oppdager at du har mistet konsentrasjonen på grunn av uoppmerksomhet, trøtthet eller fått et illebefinnende, utløser den visuelle og hørbare varsler. De siste versjonene av teknologien gjenkjenner nå telefonbruk og gjesping.

Systemet er koblet til bilens aktive sikkerhetssystemer, slik at hvis føreren ikke reagerer, kan bilen stoppes jevnt og trygt med varselblinklysene aktivert.

Driver Emergency Response System har blitt forbedret slik at det fungerer på landevei så vel som motorveier. Hvis systemet oppdager betydelige endringer i førerens sittestilling, noe som indikerer problemer med evnen til å håndtere kjøretøyet, vil det aktivere varselblinklysene og gradvis stoppe bilen i kjørefeltet. Den vil da automatisk låse opp dørene og sende et varsel til nødetatene via eCall.

Omfanget av Blindsonemonitoren inkluderer nå oppdagelse av sykler og motorsykler som beveger seg langs kjøretøyet, noe som bidrar til å forhindre ulykker når du svinger til venstre og høyre.

LDA er nå i stand til å oppdage veikonstruksjoner som stolper og midtbarrierer, noe som ytterligere bidrar til å forhindre utilsiktede filskift. Filskiftassistanse og Varsling om kryssende trafikk foran er også introdusert i sikkerhetspakken Lexus Safety System+ for nye ES.

Det nye HD-Adaptive Fjernlyssystemet gir forbedret lysstyring som nå kan justeres både horisontalt og vertikalt. Den gir mer presis skyggelegging enn den konvensjonelle Adaptive Fjernlyssystemer, og gir klarere belysning av objekter som veiskilt.

LEXUS ES FORELØPIGE MODELLSPESIFIKASJONER

 

 Drivlinje Helelektrisk
 Modell

ES 350e

ES 500e

 Drivverk Forhjulstrekk Firehjulstrekk
 Batterikapasitet (kWt) 76.96 74.69

 Systemeffekt (hk/kW)

224/165 343/252
 Akselerasjon 0–100 km/t (Sek) 8.2 5.7
 Dekkstørrelse

235/55R19

235/45R21

 Ladetid

(150kW. 10–80 %)


Ved utetemperatur 25 °C: 

Ca. 30 minutter*1

 

Ved utetemperatur 0 °C: 

Ca. 40 minutter*1

 

Ved utetemperatur -10 °C: 

Ca. 60 minutter*1"

 Lengde (mm, vs. nåværende ES) 5,140 (+165)
 Bredde (mm, vs. nåværende ES) 1,920 (+55)
 Høyde (mm, vs. nåværende ES) 1,560 (+115)
 Akselavstand (mm, vs. nåværende ES) 2,950 (+80)
 Vekt (kg) 2,105–2,185 2,205–2,285

( ) indikerer sammenligning med forrige modell.

*1 Omtrentlig ladetid fra varsellampen for lavt batterinivå lyser til ca. 80 % batterikapasitet (SOC).

Faktisk ladetid kan variere avhengig av faktorer som utetemperatur og laderspesifikasjoner.

 

*Spesifikasjonene for modellene som kommer til Europa kan avvike fra bildene.

 

Les hele pressemeldingen her (Opens in new window).