Skip to Main Content (Press Enter)
HEMMELIGHETEN BAK ENHVER LEXUS

MER ENN BARE BIL

Det er en grunn til at Lexus er annerledes. Den finner du i flere århundrer med japansk håndverkstradisjon, gjestfrihet, kompromissløs respekt for detaljer, og en kultur hvor kvalitet ikke er et mål – det er forventet.

Japansk presisjon er ingen tilfeldighet

I et land hvor 125 millioner mennesker lever i et område på størrelse med Norge, blir effektivitet og pålitelighet mer enn bare ord. Det blir en livsstil og nødvendighet.

Japans hovedstad, Tokyo, huser alene 20 ganger flere innbyggere enn Oslo, på knappe fem ganger større areal. Da er det selvskrevet at alt må fungere optimalt, hele tiden, for å få samfunnet til å gå rundt. Det er ingen rom for feil.

Et av de beste eksemplene på dette er shinkansen-togene – Japans høyhastighetstog – som er så presise at forsinkelser måles i sekunder. I gjennomsnitt bare 54 av dem.

Det er denne forventningen til punktlighet og presisjon som har formet Lexus siden oppstarten. For oss har det aldri handlet om å være gode nok – det handler om å være best mulig, uansett hva det gjelder.

Men presisjon handler om mer enn bare pålitelighet.

Kvalitet og håndverkskultur

Takumi-mestere

I Japan har kunsthåndverk en helt særegen posisjon, hvor de aller fremste håndverkerne hedres som nasjonalskatter. Slik er det også hos oss.

På fabrikkene våre har vi egne Takumi-mestere – mesterhåndverkere med minst 25 års erfaring og 60 000 arbeidstimer bak seg. Og kompromissløse standarder.

Blant mer enn 7000 ansatte på Miyata-fabrikken vår finnes det kun 19 Takumi-mestere. Som illustrerer hvor sjeldne disse håndverkerne er.

Hver eneste Lexus må gjennom en nådeløs sjekkliste på 3000 punkter før den godkjennes av en Takumi. Her er det ingen rom for snarveier. Alt fra hvordan knappene føles, hvordan lakken er påført og lyden av dørene som lukkes, skal være perfekt.

For å opprettholde presisjonen og fingerferdighetene, testes Takumi-mesterne jevnlig. Blant annet skal de klare å brette en perfekt origami-katt med sin ikke-dominante hånd – på under 90 sekunder.

NYHET! HELELEKTRISKE ES

Helt nye helelektriske Lexus ES har blitt avduket!

selve kjennetegnet på den japanske kulturen

OMOTENASHI

Pålitelighet og kvalitet er ikke det eneste vi har arvet fra den japanske kulturen. Like viktig er Omotenashi – den japanske gjestfriheten som handler om å forutse gjestens behov før de selv uttrykker dem.

Denne filosofien stammer fra den århundregamle te-seremonien chanoyu, hvor hver minste detalj er nøye gjennomtenkt for å skape den perfekte opplevelsen for gjesten.

Omotenashi handler om en dyp respekt og ubetinget dedikasjon til gjestens komfort – perfeksjonert gjennom generasjoner, og som setter standarden for hvordan vi tar vare på deg som kunde.

I en stadig mer digital verden, forblir Omotenashi kjernen i kundebehandlingen vår. Besøker du oss vil du alltid bli personlig mottatt av et smilende menneske som setter dine behov foran alt annet. Ingen automatisk nett-løsning.

LEXUS UX 300e EDITION35

Vi feirer 35 år med nyheten UX 300e Edition35. Vår minste elektriske SUV i jubileumsdrakt – til jubileumspris!

Eksepsjonell kundeservice fra dag én

Fra skandale
til suksess

Da den aller første Lexus-modellen, LS 400, kom på markedet i september 1989 var salget en braksuksess. Innen desember banket på døren var det allerede solgt 8000 biler, og alt så ut til å gå på skinner.

Helt til tre forskjellige forhandlere rapporterte om tre forskjellige problemer. Først en kranglete cruisekontroll, deretter et baklykt-deksel som endret fasong og en dårlig kabel mellom dynamo og batteri. 

Det var umulig å vite hvilke modeller som var rammet, og i stedet for å vente på at flere tilfeller skulle dukke opp, tok Lexus et dristig grep:

1. desember 1989 tilbakekalles samtlige 8000 LS 400-modeller.

Dette kunne blitt en katastrofal start for et nytt bilmerke. I stedet ble det en demonstrasjon av Omotenashi i praksis.

Forhandlerne ringte personlig til hver eneste LS 400-eier samme dag som tilbakekallingen ble annonsert, dro hjem til kundene, hentet bilen og etterlot en lånebil. 

Når feilen var rettet opp fikk kundene tilbake en nyvasket bil med full tank og en personlig beklagelse.

For kundene som bodde mer enn 160 km fra nærmeste forhandler, ble det sendt en mekaniker hjem til dem.

Innen julaften var 95 % av feilene rettet opp i. Ryktene har det til at de resterende bilene aldri ble fikset, da konkurrentene hadde kjøpt dem for å studere teknologien

Det som kunne blitt en katastrofe, ble i stedet historien kundene ivrig delte videre: 
Du vil ikke tro hva Lexus gjorde for meg!

Psst! Har du fått med deg hvordan Lexus fikk navnet sitt? Les den elleville historien her (Opens in new window).

Lyst til å oppleve en Lexus selv? Bestill en prøvekjøring her.

Japansk designfilosofi

ÅRHUNDREGAMLE TEKNIKKER

Når du setter deg inn i en Lexus, finner du elementer fra flere japanske tradisjoner og designfilosofier.

Et av dem er Tazuna-konseptet, inspirert av samspillet mellom rytter og hest hvor små justeringer av tøylene ('Tazuna' på japansk) gir perfekt kontroll.

Dette har vi overført til førersetet, hvor alle knapper, skjermer og brytere er intuitivt plassert akkurat der fingrene dine naturlig leter – like intuitivt som å holde i tøylene. Slik kan du som sjåfør holde fokuset der det skal være: på veien.

I interiøret finner du også tradisjonelle håndverksteknikker, som den japansk sy-metoden 'sashiko'. En flere hundre år gammel teknikk som også brukes i produksjonen av kampsport-drakter, og gir seter og trekk et vakkert perforeringsmønster.

I en verden i konstant endring, forblir våre grunnleggende verdier de samme. Det handler om respekt – for håndverket, for kundene, og for tradisjonene vi er en del av.

Når du setter deg inn i en Lexus, opplever du resultatet. Det er århundrer med japansk dedikasjon til perfeksjon.

Vil du vite mer? Kom innom din nærmeste forhandler (Opens in new window), så viser vi deg gjerne hva som gjør Lexus-opplevelsen helt unik.

Lyst på ny bil?

Akkurat nå har vi flere gode kampanjer på flaggskipmodellen vår RZ og den kompakte SUV'en UX.

ELEKTRISK GJESTFRIHET

For deg som kjenner Omotenashi-filosofien, vet du at hos Lexus handler alt om å gi deg den beste opplevelsen – selv når du velger elektrisk. Det er dette vi kaller Elektrisk Gjestfrihet – og målet er å gjøre overgangen til elbil så enkel som mulig.