1. New Cars
  2. Enda mer unik, enda mer Lexus
UX 300e

ENDA MER UNIK, ENDA MER LEXUS

UX 300e, vår aller første elbil, ble introdusert i 2018 og er en smidig urban crossover. Siden introduksjonen har det naturligvis skjedd mye med el-ikonet, og årets modell har fått en rekke omfattende oppgraderinger som gjør den til den beste UX noensinne.

Hva er nytt?

I korte trekk har sikkerhetssystemet fått en real oppdatering og nye funksjoner. Multimediasystemet er forbedret – det vil si større, raskere og skarpere. Og vi har fått inn et større batteri som øker rekkevidden med hele 40 % sammenlignet med forgjengeren. Fra 315 km til 450 km (WLTP).

I praksis tilsvarer de ekstra 135 kilometerne strekningen Oslo-Larvik eller Trondheim-Steinkjer. For deg som er interessert i det tekniske har batterikapasiteten økt fra 54,3 kWh til 72,8 kWh, uten at bilen veier noe nevneverdig mer. Vi har også installert et nytt kjøle/varme-system, som betyr at batteriet raskere blir klart til bruk. Enten det skal varmes før lading, eller kjøles ned en kokende sommerdag.

Design og håndverk i verdensklasse

Ser du UX langs veien eller på parkeringsplassen, kjenner du umiddelbart igjen det særegne designet. Signaturgrillen og de L-formede lyktene er umiskjennelige forfra, og de skulpturerte linjene som følger siden av bilen er ikke bare vakre. De forbedrer også aerodynamikken og reduserer vindstøy betraktelig.

Her må også den håndslipte lakken nevnes. Den legges på i fem lag, og mellom hvert lag varmes den opp. Dette endrer måten lakken reflekterer sollys på, som gjør at hver farge, uavhengig av hvilken du velger, er full av karakter.

Før en Lexus ruller ut av fabrikken i Japan, blir hver og én nøye inspisert av en ‘Takumi’ – det japanske begrepet for mesterhåndverker. Hver Takumi har over 60 000 timer med arbeid bak seg, og når de da inspiserer, så mener vi virkelig inspiserer. Takumiene ser over 3000 punkter før bilen godkjennes og sendes til forhandleren. Dette sørger for at vi kan oppsummere UX med ett eneste stikkord: kvalitet.

Diskrét luksus, komfort og teknologi

Alt du kommer til å være borti i kupéen er gjennomtenkt. Fra aluminiumsdetaljene og interiørtrekket, til hver håndsydde søm og mekanisk klikkelyd fra knappene. Selv lyden av dørene som lukkes er designet med omhu.

Skinnsetene, som har både varme og kjøling, er ikke bare behagelige å sitte i. De har også små hull (perforering) som skaper ventilasjon. På en varm sommerdag blir setene mindre klamme enn vanlige skinnseter, og de blir raskt komfortable å sitte i. Selv etter at solen har stekt gjennom frontruta i timevis.

I kupéen er det minimalt med støy utenfra. Rutene i fordørene er dobbeltlaminerte, og hjulbuene er dekket av støyabsorberende materiale som demper lyden av grus og vann.

Android Auto eller trådløs Apple Carplay er standard – og lar deg ringe, spille musikk og bruke utvalgte apper direkte fra den 12” store berøringsskjermen i midtkonsollen.

For den beste lyden kan UX fås med det prisbelønte Mark Levinson© Premium lydanlegget, med en rik musikkopplevelse det er vanskelig å beskrive med ord. Systemet er skreddersydd til akustikken i kupéen og leverer en lyd som matcher selv de mest påkostede hjemmekinoanlegg. Mark Levinson-systemet huser en rekke avanserte funksjoner, eksempelvis Clari-Fi®.

Sikkerhetssystemet, Lexus Safety System +, har som nevnt fått en overhaling med nye funksjoner. Systemet overvåker kontinuerlig farer langs veien, og varsler nå om kryssende trafikk (både biler og fotgjengere) fra venstre og høyre ved svinging i kryss. I tillegg kommer systemet med nødstyringssasistanse, som aktivt gjør justeringer på rattet der den må for å unngå en ulykke.

Systemet introduserer også Panoramamonitor til UX. Det gir deg et tilnærmet 360º overblikk rundt bilen, med fugleperspektiv, og gjør det enkelt å både navigere og parkere i trange omgivelser.

Sylskarpe kjøreegenskaper

Rett bak rattet finner du kjøremodusvelgeren, med innstillingene Sport – Normal – Eco.

Sport slipper løs forhjulenes 204 hk, mens Normal og Eco henholdsvis er mer sparsommelige. 

Uavhengig av kjøremodus bidrar god bakkeklaring, maksimert akselavstand, fintunede dempere og lavt tyngdepunkt – til det vi kaller Lexus Driving Signature, eller sylskarpe kjøreegenskaper. Hva det betyr i praksis er vanskelig å beskrive, men har du kjørt en Lexus før, eller setter deg bak rattet i en, skjønner du fort hva vi mener.

Kundeservicen du fortjener

Å eie en Lexus dreier seg dog om mer enn bilen og den unike kjøreopplevelsen. Det handler om den unike gjestfriheten vi kaller Omotenashi, den unike servicen og den unike oppfølgingen – som for 12. året på rad har gitt oss Norges mest fornøyde bileiere ifølge AutoIndex. En måling som for første gang i år (2023), også gjelder elbileiere – alt takket være UX 300e.

Enten du allerede eier en Lexus, vurderer en Lexus eller drømmer om en Lexus – er du hjertelig velkommen innom en av våre 11 forhandlere for en hyggelig prat, kaffe eller prøvekjøring.