The All New ES Hero Image

LEXUS AVDUKER NYE ES

Den kontinuerlige utviklingen av en sentral modell, fra merkevarens begynnelse i 1989 til i dag.

OVERLEGEN STØYREDUKSJON

I dag hadde Lexus verdenspremiere på den nye Lexus ES. ES er en sentral modell i utvalget til Lexus, og dukket første gang opp i forbindelse med lanseringen av første generasjon av flaggskipssedanen LS i 1989. ES har blitt tatt godt imot av kunder verden over, som verdsetter bilens lave støynivå, høye kjørekomfort og romslige kabin. Siden debuten har det totalt blitt solgt rundt 2.65 millioner eksemplarer av ES, i mer enn 80 land og regioner verden over.

Nye ES kommer med forbedret støyreduksjon og kjørekomfort, to kvaliteter som alltid har vært sentrale for Lexus. I tillegg er det gjennomgående høye nivået for kvalitet og komfort blitt ytterligere forbedret. I utviklingen av nye ES har man jobbet for å sikre presis gjengivelse av sjåførens intensjoner. Dette oppleves gjennom lineær respons og sømløs samhandling mellom akselerasjon, fartsreduksjon og styring i alle situasjoner på veien. Lexus har benyttet en egen metode for å stive av de bakre fjæringselementene, hvilket bidrar utmerket stabilitet for eksempel ved filskifte i høy hastighet. I F Sport-versjonen av nye ES har man også adoptert et banebrytende AVS-system (Adaptive Variable Suspension), som ved hjelp av en ny aktuator gir høyere kjørekomfort og bedre styringsrespons ved å redusere dempningskraften og utvide variasjonsbredden. I tillegg jobber de avanserte sikkerhetsteknologiene i det forbedrede Lexus Safety System + aktivt for å gjøre kjøringen enda tryggere. Med ny design på grill og frontlykter, samt en nyutviklet interiørfarge, får nye ES et helhetlig design som er mer raffinert.

  •         Parallax Image 1 Adoption of advanced linear solenoid AVS

    HELT NYE ES

    AVANSERT LINEÆR-SOLENOID AVS

    • Bruker en ny aktuator, blir å finne i F Sport.
    • Utvider strømningsbanen til den hydrauliske styringsmagnetens oljestrømningsventil, reagerer på lav dempningskraft og sikrer høy kjørekomfort samtidig som styringsresponsen og stabiliteten forbedres ved å utvide dempningskraftens variasjonsbredde.

  •         Parallax Image 2 Higher rigidity rear suspension braces

    HELT NYE ES

    STIVERE FJÆRINGSELEMENTER BAK

    • Stivheten i fjæringen er økt ved å bytte fra ettlags- til tolagsstruktur. Torsjons- og sidestivheten er også økt for å gi bedre kjørekomfort og sikre en lineær kjøreopplevelse som svarer til sjåførens intensjoner, også i situasjoner som filskifte i høy fart.

  •         Parallax Image 3 Improved brake controllability

    HELT NYE ES

    FORBEDRET BREMSESYSTEM

    • For bensindrevne versjoner er bremsepedalens tomgangsslag redusert ved å forbedre de indre strukturene til hovedsylinder og booster.
    • For hybridversjonene er bremsingen forbedret gjennom oppgradering av kontrollvariablene til det elektroniske bremsesystemet.
    • Bremsepedalen har fått ny form som gir større kontaktflate for sjåførens fot og øker følelsen av stabilitet når bremsen tråkkes ned.
    • Økt sidestivhet i bremsepedalen gjennom forbedret festemetode for den innvendige foringen til pedalen.

EKSTERIØR

I nye ES forsterkes kvaliteten og elegansen som er blitt så godt tatt imot av ES-kunder. Utvendig har den fått et mer moderne utseende, blant annet med nydesignet grill og frontlykter.

        Parallax Image 1 Newly designed front grille

EKSTERIØR

NYDESIGNET GRILL

Grillen er utført i et mesh-mønster basert på L-former og understreker en sideveis flyt. Samtidig ivaretas den gjenkjennelige personligheten til ES. Den fremhevede ekstruderingen i grillen øker også følelsen av kvalitet.

        Parallax Image 2 Newly designed headlamps

EKSTERIØR

NYDESIGNEDE FRONTLYKTER

Modellene med monokulære lykter har nye, kompakte lykthus, mens Triple Beam-lyktene har BladeScanTM AHS (Adaptive High-beam System) for forbedret funksjonalitet og nye slanke lykthus som gir et stilrent utseende.

        Parallax Image 3 Newly designed wheels

EKSTERIØR

NYDESIGNEDE FELGER

  • Eikene på 17"-felgene har noe tykkere eike-ender, som understreker glansen i de maskinerte overflatene, og ligger lagvis i en v-formasjon som gir et sportslig utseende.
  • De fleraksede eikene på 18"-felgene er standard på basisgraden. Kontrasten mellom glansede, maskinerte overflater og sort lakk skaper en følelse av luksus.
  • 19"-felgene er eksklusive for F Sport-versjonen. Disse kommer i blank sort farge som matcher de sorte detaljene i grillen, som setter umiddelbart avtrykk.

INTERIØR

Innvendig har bilen blitt kledd i den nye interiørfargen Mauve, som bidrar til å skape et behagelig og moderne uttrykk. Lexus' menneskesentrerte tilnærming er synlig i de minste detaljer, som blant annet multmediasystemet med touch-display og knappene som er praktisk ansamlet rundt rattet.

        Parallax Image 1 Multimedia system

INTERIØR

TOTIL MULTIMEDIE-SYSTEM

  • Lexus' menneskesentrerte filosofi har resultert i et nytt multimediasystem med flere forbedringer. Systemet kommer nå med touch-display, og det er lagt vekt på å finne optimal vinkel og avstand mellom sjåfør og display. Det nye touch-displayet er plassert mer enn 100 mm nærmere sjåføren sammenliknet med sine forgjengere, og vinkelen er justert med om lag 5 grader. Dette gjør at sjåføren uanstrengt kan manøvrere hele skjermflaten, selv i ytterkantene.
  • Touch-displayet er i glass som gir bedre synlighet og brukervennlighet.

        Parallax Image 2 Ornamentation

INTERIØR

UTSMYKNING

  • Materialer som valnøtt og de nyutviklede fargene Sumi Black og Dark Brown skaper en følelse av luksus.
  • Interiøret er utsmykket med en detaljsøm der hvert av stingene er blitt etset inn ved hjelp av laser – en detalj som bidrar til en delikat og moderne atmosfære.

        Parallax Image 3 New interior colors and refreshed styling

INTERIØR

NYE INTERIØRFARGER OG OPPFRISKET STYLING

  • I tillegg til den nye interiørfargen Hazel, tilbys en nyutviklet, delikat brungrå fargetone som har fått navnet Mauve.
  • F Sport-versjonen kommer nå i hvitt, med seteputer i ett hvitt og signalrødt fargevalg, kombinert med seterygger i sort. Disse fargene bidrar til et mer sportslig uttrykk.

TOPPMODERNE AKTIVE SIKKERHETS-
TEKNOLOGIER, INKLUDERT SISTE VERSJON AV LEXUS SAFETY SYSTEM +

Lexus utvikler sine sikkerhetsteknologier med mål om å eliminere trafikkulykker, som er det ultimate ønskemålet for mobilitetssamfunnet. Lexus prioriterer utviklingen av de mest avanserte sikkerhetsteknologiene, og å få disse ut til kundene så raskt som mulig gjennom å applisere den toppmoderne teknologien i flaggskipsmodellene sine. Ved å utvikle teknologier for utbredt bruk, basert på den kunnskapen man har høstet gjennom å benytte banebrytende teknologi i flaggskipene, planlegger Lexus å introdusere avansert teknologi i alle sine bilmodeller. Et eksempel er ES sitt Lexus Safety System +, som er blitt forbedret takket være erfaringer man har gjort seg med avanserte sikkerhetsteknologier som har vokst frem via andre Lexus-bilmodeller. Lexus beholder oppsettet med et enkeltobjektivkamera og en millimeterbølgeradar som benyttes i Lexus Safety System +, men har her lagt til funksjoner som Emergency Steering Assist, og forbedret systemets evne til å oppdage og følge kjørefelt. Disse fremskrittene er en del av Lexus' kontinuerlige innsats for å forhindre trafikkulykker og dødsfall, redusere førerbelastningen og utvikle førerassistentsystemer som gir en mer naturlig og tryggere kjøreopplevelse. I tillegg er kameraene på de digitale sidesikt-monitorene blitt oppdatert, mens LED-flimring har blitt betydelig redusert og bildekvaliteten er forbedret for å gi utmerket synlighet dag og natt.

  •         Parallax Image 1 Lexus Safety System

    LEXUS SAFETY SYSTEM +

    • Filgjenkjennings-funksjonen til LTA-systemet (Lane Trace Assist), som er en avansert funksjon innen kjøreassistanse og holder kjøretøyet sentrert i kjørefeltet, har blitt forbedret gjennom AI-teknologier som gir systemet økt rekkevidde. Dette resulterer i en jevnere og mer kontinuerlig styrehjelp.
    • En funksjon som kontrollerer fart og på forhånd reduserer kjøretøyets fart i henhold til kommende svinger, er lagt til i ES' Dynamic Radar Cruise Control (med måling i alle hastigheter). Denne funksjonen kontrollerer akselerasjon og fartsreduksjon slik at avstanden til kjøretøyet foran hele tiden er innenfor hastigheten som er innstilt når du kjører på motorveier og andre veier.
    • Automatiske Fjernlys oppdager møtende eller foranliggende kjøretøy og bytter automatisk mellom fjernlys og kjørelys.
    • Skiltgjenkjenning henter info fra veiskilt ved hjelp av et kamera, og viser informasjonen på bilens multimediaskjerm.

    Du vil finne en rekke andre former for avansert sikkerhetsteknologi på nye ES, som vil introduseres fortløpende av Lexus. Dette inkluderer blant annet parkeringsbremser som bidrar til å redusere skader ved kollisjoner på grunn av feil bruk av pedaler på steder som parkeringsplasser, eller i med mindre kollisjoner med kjøretøy som nærmer seg bakfra, samt Lexus' Panoramic View Monitor som kontrollerer sikkerhetsrisikoer i periferien.

  •         Parallax Image 2 BladeScan AHS

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    BLADESCANTM AHS

    I likhet med Lexus RX og Lexus LS, benytter nye Lexus ES seg av BladeScanTMAHS. Dette er et avansert fjernlyssystem der lys fra LED-pærer skinner mot speilflater som spinner i høy hastighet, og overføres til en linse som lyser opp veien. Systemet skaper en effekt som forhindrer at lyset ser ut til å bevege seg, og BladeScan TM AHS kontrollerer nøyaktig lysfordeling ved å synkronisere rotasjonen i speilflatene og slå LED-lysene av og på. Systemet kan avskjerme og vinkle lyset mer presist enn et konvensjonelt fjernlyssystem, og har et videre fjernlysfelt som gjør at føreren kan gjenkjenne fotgjengere og veiskilt uten å forstyrre sikten til sjåføren foran eller i møtende kjøretøy.

  •         Parallax Image 3 Digital Side view Monitors

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    DIGITALT SIDESPEIL

    Kameraytelsen til det digitale sidespeilet er blitt forbedret. For å sikre bedre synlighet for føreren på steder med blanding av lys og skysse, brukes støyreduksjonsbehandling for å gjengi bilder med mindre støy. I tillegg er forstyrrende flimring fra LED-lampene blitt redusert.