NYHETER FRA LEXUS

VERDENSPREMIERE PÅ LEXUS' FØRSTE ELBIL, UX 300E

GUANGZHOU, Kina (22. november 2019)
LEXUS introduserer merkets første elbil, UX 300e, på Guangzhou International Automobile-messen, som går av stabelen 22. november til 1. desember 2019 i Guangzhou i Kina.
Siden introduksjonen av RX 400h i 2005 har Lexus vært en pioner innen elektrifiseringsteknologi. Merket har spilt en nøkkelrolle i utviklingen og alminneliggjøringen av biler som både byr på høye ytelser og har lav miljøpåvirkning. På årets Tokyo Motor Show avduket Lexus sin globale elektrifiseringsstrategi, "Lexus Electrified", som tar sikte på å gjøre store fremskritt innen ytelser, kjøreegenskaper, kontroll og kjøreglede -- og det samtidig som samfunnet endrer seg i retning autonome biler og elektrifisering. Lexus Electrified muliggjør integrert kontroll av drivverk, styring, demping og bremser, og får ut potensialet til motorstyringsteknologien som er foredlet i utviklingen av Hybrid. Med denne teknologien kan vi styre drivkraften for å gi bilen en ideell holdning i enhver situasjon. Lexus tar mål av seg å fortsette å tilby underholdende og trygge biler.
Da den første produksjonsmodellen under Lexus Electrified-fanen, den helelektriske UX 300e, ble utviklet, var framifrå kjøreegenskaper i fokus. Ingeniørene beholdt den egenartede designen og de øvrige karakteristikkene til UX, og fokuserte på ytelsespotensialet som er unikt for elbiler. UX 300es motor byr på høye ytelser og en naturlig og lineær, men likevel bestemt akselerasjon. De kraftige batteriene, som er plassert rett under gulvet, gir et lavt tyngdepunkt og 400 kilometers rekkevidde. Kombinert med den nyeste teknologien for tilkobling, maksimerer UX 300e fordelene til elbiler samtidig som den byr på ytelsene og bekvemmeligheten til en Lexus (yet-filosofien).
UX 300e kommer i salg på det europeiske og kinesiske markedet i 2020, og i Japan tidlig i 2021.
Lexus-ytelser og NVH DNA i Lexus' første elbil
Lexus har alltid fokusert på å tilby strålende ytelser, og denne gangen er ikke noe unntak. Med utgangspunkt i kjørekarakteristikkene til UX kunne Lexus-ingeniørene bruke det elektriske drivverket til å løfte ytelsene til bilen ytterligere. Samtidig har UX 300e en av de best støyisolerte kupeene i klassen, og drar nytte av erfaringene på feltet som er en del av Lexus' DNA.
Med kjøreprogramvelgeren kan kundene justere akselerasjon og motorbrems / regenerering etter kjøresituasjonen. De kan nyte den kraftige akselerasjonen og det umiddelbare dreiemomentet idet de trår på gassen, og bruke girhendlene en lignende måte for å justere motorbremsene i fire nivåer. Og det hele akkompagneres av kjøreegenskaper i kjent Lexus-stil.
UX 300e har ypperlige dynamiske egenskaper takket være det lave tyngdepunktet. Det er et resultat av at motoren og batteriet er plassert under bilen kombinert med optimal vektfordeling.
GA-C-plattformen er ytterligere forsterket med stag og optimalisering av demperne for å imøtekomme de dynamiske endringene som følger av elektrifisering.
Elbiler er naturlig nok stillegående, men UX 300e har et lag med isolasjon som går utover bare el- kontra en forbrenningsmotor, og den fjerner også lyder fra vind og småstein som ellers ville være merkbare i en bil uten girkasse og motor - i tradisjonell forstand. Lexus' fokus på lydisolering lar sjåføren nyte kjøreturen desto mye mer.
Ingeniørene fokuserte også på lyd for å gi den mest naturlige følelsen bak rattet. Aktiv lydkontroll (ASC) sender naturlige lyder fra omgivelsene for å gi sjåføren en følelse med forholdene, og for å gi en naturlig følelse for alle i bilen.
Legendarisk Lexus-pålitelighet, nedarvet fra hybrid
Da de utviklet UX 300e, dro Lexus veksel på kunnskapen fra utviklingen av merkets bransjeledende hybridsystemer, og sørger for det samme nivået a kvalitet og komfort i sin første EV - på samme måte som Lexus alltid har gjort. Designteamet leverte batterirobusthet uten sidestykke, og har også tatt i bruk den nyeste teknologien for tilkobling for best mulig funksjonalitet med smarttelefoner.
Effektiviteten til motor, inverter, gir og høykapasitetsbatteriet ble alle maksimert ved bruk av kunnskap tilegnet gjennom utvikling av hybrider. Ved å øke ytelsene til hele systemet har UX 300e fått en rekkevidde på angstfrie 400 km (WLTP)
Batteriene er utstyrt med et system som regulerer temperatur og som er virksomt ved høye eller lave temperaturer. Pålitelighet er også økt ved hjelp av en rekke systemer som overvåker og regulerer lading og forhindrer overlading.
UX 300e kommer med det siste innen tilkoblingsteknologi. Ved å linke den til en smarttelefon gjennom en egen app, kan sjåfører sjekke batteristatus, lading og rekkevidde. Ladekontroller er også inkludert, som en timerfunksjon som informerer eieren om når bilen er fulladet eller for å planlegge lading ettersom når bilen planlegges kjørt neste gang. Appen lar også eieren styre funksjoner som klimaanlegg, setevarme og vindusvarme.
Design og høy funksjonalitet fra originale UX
En iøynefallende styling og den høye funksjonaliteten man kjenner fra UX hybrid, ble ført videre i UX 300e. Det gir den et ypperlig utgangspunkt og gjør det til en desto mer attraktiv elbil.
I tillegg til det sofistikerte og djerve utseendet, utviklet Lexus spesielle aerodynamiske hjul og bunnplate for UX 300e.
Plasseringen til shift-by-wire-systemet i midtkonsollen gir interiørdesignen enkelhet og funksjonalitet.
Lexus har prioritet utvikling av de mest avanserte sikkerhetsteknologier og å gjøre dem tilgjengelige. UX 300e har Lexus Safety System+, og Lexus jobber stadig videre med utvikling av stadig bedre systemer for enda bedre og tryggere kjøreopplevelser.